گفت و گو با رضا محسنی پور

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 449

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

گفت و گو با رضا محسنی پور

واحد مرکزی خبر، ایلنا: موسیقی سنتی ما دارای یک فضای عرفانی است چرا که به نظر من این ژانر از موسیقی دارای حس و حالی است که این فضا را به شنونده منتقل می‌کند. رضا محسنی پور آهنگساز و سرپرست نوازندگان آلبوم می‌گلی در خصوص عرفانی بودن این فضا گفت: به عقیده من موسیقی سنتی درای فضای عرفانی است یعنی فواصل و حس و حال و هوای موسیقی سنتی ایجاب می‌کند که حس عرفانی را به شنونده منتقل کند. وی در خصوص ارکستراسیون این اثر افزود:در این اثر بواسطه اینکه کار کاملا سنتی بوده از سازهای سنتی استفاده کردیم و تمام تلاشمان حفظ مسائل سنتی در موسیقی بوده است. محسنی‌پوربا بیان اینکه آهنگسازی ۲ قطعه از این آلبوم را بنده انجام داده‌ام در خصوص همکاری اش با مرعشی گفت: می گلی اولین تجربه همکاری من با مرعشی است که به عنوان کار اول بسیار خوب بود چون ایشان با عشق و علاقه وقت گذاشتند.

این آهنگساز بیان داشت: سعی کردیم این اثر فضای سنگین موسیقی سنتی را نداشته باشد به همین دلیل ریتم کار بسیار متفاوت است. محسنی پور در خاتمه خاطر نشان کرد: برای ساخت می‌گلی ابتدا اشعار را انتخاب و سپس آهنگ را ساختیم. بنابراین گزارش، آلبوم موسیقی «می گلی» به خوانندگی سید علیرضا مرعشی توسط شرکت نهاله رودکی در بازار موسیقی منتشر ‌شده است.در این اثر قطعاتی چون تصنیف من بی مایه به آهنگسازی رضا محسنی پور با شعری از سعدی، آواز به همراهی ساز تار در درآمد همایون، قطعه بی کلام چکاوک به آهنگسازی پاشا هنجنی، آواز به همراهی ساز تار در گوشه چکاوک، تصنیف بیگانه نواز در دستگاه اصفهان به آهنگسازی حمید محسنی پور با شعری از خلیل سامانی، تکنوازی تار به همراه آواز اصفهان، قطعه بی کلام چشمه ساخته علی پژوهشگر، آواز به همراهی ساز کمانچه در درآمد، بیداد، تصنیف چنین و چنان از پاشا هنجنی با شعری از حافظ، تکنوازی تار در فرود همایون و تصنیف فکر بلبل به آهنگسازی رضا محسنی پور با شعری از حافظ به چشم می‌خورد. آلبوم « می گلی» در فضای عرفانی ساخته شده که آماده سازی آن بیش از ۲ سال به طول انجامیده است.

بیست و ششم آذر هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131