گفت و گو با علی رضا میرعلی نقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 366

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با علی رضا میرعلی نقی

واحد مرکزی خبر، ایسنا: موسیقی طنز قرار نیست مخاطب را بخنداند. بلکه به دنبال القای تراژدی و کمدی توامان با هم است. علیرضا میر علی نقی که در خصوص موسیقی و طنز در حوزه هنری سخن می گفت، ضمن بیان مطلب فوق افزود: ذائقه فرهنگی در زیبای شناسی شنوندگان آن و ناهنجاری و هنجارهایی که در این نوع موسیقی می بینیم، تناقض تراژدی و کمدی را به عنوان مثال می تواند در تناقض شعر هم نشان داد. وی سه عامل در موسیقی را به عنوان موقعیتی که می تواند باعث ایجاد فاصله گذاری با موقعیت اصلی خودش شود را معرفی کرد و توضیح داد: اولین عامل شامل سونوریته است که در اصل تداعی کننده صداهایی است که به نوعی مخصوص آن ساز است. حتی صدای مخصوص آن که در فرهنگ یک قوم وجود دارد. در موسیقی ایرانی به دلیل این که در طول تاریخ، همیشه روایتی از یک اسطوره داشته است، تغییراتی که هنگام نواختن عادی ساز ایرانی ایجاد شده، خیلی کم است و به نوعی نمی تواند از هنجارهای طبیعی خود خارج شود. وی زبان طنز موسیقی را خارج شدن از وضعیت عادی و معمولی خود تعریف کرد و ادامه داد: پس از مشروطیت با توجه به الهاماتی که از موسیقی غرب در موسیقی ما رخ داد، طنز به شکل هاشور خورده و کم کم به موسیقی ایرانی اضافه شد. چرا که سازهای غربی انعطاف بیشتری برای حالت غیر قابل معمول خود دارند. به عنوان مثال هابیل علی اف که نوازنده کمانچه است و بسیار شهرت دارد با خارج کردن حالت معمول ساز خود، از آن صدای جوجه و مرغ در می آورد و این مسئله جزو ویژگی برنامه های او می باشد. البته کاری که او انجام می دهد نه طنز است و نه تراژدی، بلکه می توان بر آن نام فکاهی گذاشت. این پژوهشگر و مورخ موسیقی، استفاده از این ناهنجاری را در موسیقی علی اف به معنای ایجاد سرگرمی دانست و افزود: دومین عامل ریتم است. اوزان و وزن ها به نوعی نماد بیان احساسات خاص یک ملت است که اگر ریتم معمول یک قطعه را برداریم و جای آن یک ریتم ناهمگون، جایگزین کنیم، موقعیت طنز به وجود می آید. سومین عامل هم در بیان و لحن شیوه اجرا است که در این بخش بحث زیبایی شناسی نیز دخالت دارد. میر علی نقی در پایان صحبت های خود، جلسه مذکور را به نام مرحوم مجتبی میرزاده نامید و از او به عنوان استعدادی که سی سال زودتر از میان مردم رفت یاد کرد و افزود: مرحوم میرزاده قطعه ای را در سال پنجاه و شش، در جواب قطعه معروف باله دریاچه قو، اثر چایکوفسکی با زبانی طنز آمیز ساخت که در نوع خود بی نظیر است و امروز جای خالی او در موسیقی ما بسیار حس می شود .

نوزدهم شهریور هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131