گفت و گو با علی رهبری

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 324

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با علی رهبری

واحد مرکزی خبر، مهر: تمام انرژی ام را برای ارکستر سمفونیک تهران به کار می بندم تا بتوانم ارکستر سمفونیک را تا دو سال دیگر به سطح بین المللی برسانم. علی رهبری رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران که پس از سی سال  به ایران آمده است تا رپرتواری تازه را با ارکستر به صحنه ببرد، ضمن بیان این مطلب افزود: در هیچ کشوری در خارمیانه، این تعداد آهنگساز خوب وجود ندارد که در ایران هست. باید به نظر من شورایی تشکیل شده و به وضعیت آنها رسیدگی شود. باید خیلی زود به داد ارکستر سمفونیک تهران رسید، چون وقتی ده سال دیگر بخواهیم این کار را انجام دهیم هم خیلی دیر شده است و هم اینکه بسیارعقب می مانیم. خوشبختانه تا الان مسئولین ارکستر همکاری بسیار خوبی با من داشته اند و امیدوارم که امکاناتی را که لازم است در اختیارم قرار دهند، چون بدون این که این امکانات تامین نشوند، ارکستر در این خمودگی باقی می ماند. رهبری خاطر نشان کرد: باید این امکانات و رهبری برای ارکستر سمفونیک تهران تامین شود، یا اینکه تعطیل شود. الان زمانی نیست که بخواهیم ارکستر را تعطیل کنیم، چون هم اعضای آن بسیار حرفه ای هستند و هم ارکستر سمفونیک در هیچ دوره تاریخی بعد از انقلاب، مسئولین را تنها نگذاشته است. وی با یادآوری یک خاطره ادامه داد:  من یادم می آید که زمانی که امام خمینی (ره) درگذشته بودند، تنها موسیقی که در شبکه های خارجی روی مراسم پرشکوه تشییع ایشان پخش می شد، همان نوایی بود که ارکستر سمفونیک تهران نواخته بود و هنوز که هنوز است وقتی آن صحنه ها پخش می شود، روی آن همان موسیقی اجرا شده ارکسترسمفونیک تهران است. بنابر این مسئولین هم نباید الان که ارکستر به آنها احتیاج دارد، آن را تنها بگذارند. نباید به نوازنده ارکستر به نگاه یک کارگر درجه سه با همان حقوق و مزایا نگاه کرد. در دیگر کشورها، رسمی بودن نوازنده ارکستر، یکی از امتیازات بزرگ محسوب می شود و این افراد تامین کامل مالی هستند و نیازی ندارند که چند شیفت کار کنند تا خرج و مخارجشان تامین شود. رهبری همچنین در مورد دعوت از رهبران میهمان برای ارکستر سمفونیک تهران گفت: آوردن رهبران میهمان به ارکستر بسیار مهم است و در همه جای دنیا مرسوم است. باید رهبرانی را آورد که در سطح جهانی باشند.  دعوت از رهبرانی که ضعیف هستند، ارکستر را ضعیف می کند، ارکستر ضعیف احتیاج به رهبر قوی دارد، اما یک ارکستر قوی با آمدن یک رهبر ضعیف، ضعیف نمی شود. پس ما باید فعلا به فکر قوت بخشیدن این ارکستر باشیم. من مطمئن هستم که ارکستر سمفونیک تهران به راحتی می تواند جایگاه جهانی کسب کنند. رهبری در مورد رپرتوار این برنامه گفت: در روزهای بیست و چهارم و بیست و پنجم خردادماه امسال سمفونی شماره چهار چایکوفسکی و سمفونی دنیای نو دورژاک را اجرا می کنیم. هدف اصلی ام از انتخاب این قطعات به نوعی تمرین آثار مشکل تر با ارکستر سمفونیک تهران بود. قطعاتی که پیش از این روی آنها یا کار نشده، یا کمتر کار شده است. از سویی از آنجایی که من رهبری ثابت ارکستر چکسلواکی را در طی سال ها  داشته ام و آثار زیادی را از دورژاک اجرا کرده ام، طبیعتا از من توقع داشتند که آثاری را از این آهنگساز اجرا کنم. ارکستر سمفونیک تهران فردابیست و چهارم وپس فرداشببیست و پنجم خردادماه راس ساعتبیست و یک آثاری از دورژاک وچایکوفسکی را اجرا خواهد کرد.

بیست و چهارم خرداد هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131