گفت و گو با جهانشاه صارمی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 342

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با جهانشاه صارمی

واحد مرکزی خبر، مهر: قطعاتی که گروه نهفت در کنسرت می نوازد، توسط محمدرضا لطفی انتخاب و تایید شده است. جهانشاه صارمی، سرپرست گروه موسیقی نهفت، گفت: متاسفانه محمدرضا لطفی خودش در این برنامه حضور ندارد اما شهریور امسال که به ایران آمده بود من موضوع کنسرت را مطرح کردم. ایشان استقبال کرد. و چند قطعه برای اجرا از آثار خودش پیشنهاد کرد.

این گروه در کنسرتی که روزهای نوزدهم و بیستم در تالار وحدت اجرا می شود، پنج اثر از ساخته های محمدرضا لطفی و پنج اثر از استادانی چون علی اکبر شهنازی، حسین علیزاده، غلامحسین بیگچه خانی، غلامحسین درویش و مرتضی نی داوود را اجرا می کند .گروه نهفت هر سال در یکی از کنسرت های خود از بزرگان موسیقی دان تجلیل به عمل می آورد. این گروه تا به حال از حسین علیزاده، غلامحسین درویش، ابوالحسن صبا، قمرالملوک وزیری، علی اصغر بهاری، فرامرز پایور، عارف قزوینی و علی اکبر شهنازی تجلیل کرده است .صارمی درباره انتخاب محمدرضا لطفی افزود: او بیش از چهل و سه سال است که در حوزه موسیقی ایرانی فعالیت می کند و آثارش از بهترین نمونه ها است. لطفی استاد خوبی هم هست که متاسفانه در حال حاضر هنرجویان داخل ایران از حضورش بی نصیب مانده اند. اما امیدواریم به زودی به وطن باز گردد تا علاقه مندان بتوانند از حضور او هم استفاده کنند.

محمدرضا لطفی در سال هزار و سیصد و بیست و پنج در گرگان به دنیا آمد و به تشویق برادر بزرگ خود آموزش تار را آغاز کرد. در سال چهل و دو استعداد خود را در این زمینه با کسب جایزه نخست جشنواره موسیقیدانان جوان نشان داد. پس از اتمام دوره تحصیل در سال چهل و سه به تهران آمد و به محضر حبیب اله صالحی و علی اکبر شهنازی راه یافت و در کلاس های شبانه هنرستان موسیقی با مکتب وزیری و تئوری موسیقی غربی آشنا شد. که حاصل آن همکاری با ارکسترهای هنرستان و صبا بود که زیر نظر حسین دهلوی اداره می شد. ورود به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و آموزش ردیف میرزا عبداله با نورعلی خان برومند سرآغاز نوینی برای حضور بیشتر در دریای پرمعنای موسیقی قدیم ایران بود، این آموزش تا آخرین دقایق حیات برومند ادامه یافت. لطفی ردیف آوازی و تصنیف های قدیمی را نزد عبداله دوامی و سه تار را نزد سعید هرمزی آموخت. وی پس از تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رادیو و تلویزیون ایران با مدیریت فنی برومند در جشن هنر شیراز شرکت کرد که حاصل آن بازسازی و احیای مجدد مکتب سید حسین طاهرزاده بود. محمدرضا لطفی مدت سه سال به عنوان مربی آموزشی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دو سال در مرکز گردآوری و شناخت موسیقی با رادیو و تلویزیون به همکاری پرداخت. وی از سال پنجاه و سه به همکاری با رادیو ایران و گروه موسیقی دانشگاه تهران مشغول شد. در این مدت گروه شیدا را پایه گذاری کرد که حاصل آن بازسازی آثار شیدا، عارف، درویش خان و ... بود. لطفی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت یک سال و نیم سرپرستی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران را برعهده داشت. در همین سال ها به اتفاق حسین علیزاده و سایر همکاران گروه شیدا و عارف به تاسیس کانون فرهنگی هنری چاووش همت گماشت که حاصل این فعالیت نه نوار موسیقی چاووش است. در همان سال ها لطفی به دعوت فونداسیون چینی و نیز برای شرکت در یک سمینار راهی ایتالیا شد و کنسرت هایی را در شهرهای رم، فلورانس، بلونیا، بادوا و ... اجرا کرد. او در سال هزار و سیصد و شصت و چهار با مهاجرت به خارج از کشور دوره تازه ای از فعالیت های هنری خود را آغاز کرد. لطفی در حال حاضر با تاسیس مرکز فرهنگی و هنری شیدا در کشورهای مختلف و برگزاری کنسرت ها و سمینارهای گوناگون به شناساندن موسیقی ایرانی مبادرت می ورزد. از جمله آثار، فعالیت ها و کنسرت های لطفی می توان به تصنیف های بمیرید بمیرید، به یاد عارف، داروک، ناز لیلی، کوچه سار شب، کنسرت نوا (جشن هنر شیراز)، کنسرت راست پنجگاه (جشن هنر شیراز(، کنسرت سه گاه (جشن طوس)، بازسازی آوازهای قمر، بازسازی آثار گذشتگان، به یاد درویش خان، به یاد طاهرزاده، آلبوم های چاووش و کنسرت در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا اشاره کرد. گفته می شود، محمدرضا لطفی تصمیم به بازگشت و اقامت در وطن را دارد تا در ایران به آموزش موسیقی ایرانی بپردازد.

بیستم آذر هشتاد و سه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131