گفت و گو با کارشناسان موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 402

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با کارشناسان موسیقی

واحد مرکزی خبر، ایسنا: از دید کارشناسان، امروز موسیقی از دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه دهه های گذشته خارج شده و با برخورداری از بعد انتزاعی خود حتی بر هنرهایی چون سینما و تئاتر نیز تاثیر گذارده است. آموزش، پژوهش، مدیریت و انتشارات محور عمده بحث‌ها و انتقاداتی است که سال‌های گذشته به مراکز موسیقی وارد شده است آنچه در ذیل می‌آید دیدگاه‌های کارشناسان در خصوص چالش‌ها و جهت‌گیری‌های حرکت موسیقی است. کامبیر روشن‌روان، رئیس هیات مدیره خانه موسیقی معتقد است که باید وضعیت موجود موسیقی را در کشور حفظ کرد و سپس در جهت تثبیت آن و تثبیت ارگان های هنری تلاش کرد. وی می‌گوید ارگان های وابسته به نهادهای هنری مثل ارکسترهای ملی و سمفونیک نیز باید در این میان تقویت شوند چرا که در حال فروپاشیند به ویژه ارکستر سمفونیک که خطر فروپاشی آن زیاد است. روشن‌روان همچنین با اشاره به اینکه باید سیاست هایی روشن‌تر و بازتر در زمینه برگزاری کنسرت ها و مجوزهای نوار از سوی مرکز موسیقی اعمال شود به مشکلات زیربنائی آموزش موسیقی اشاره کرد که دولت، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش باید برای دستیابی به یک سیاست کلی و اصولی در زمینه‌ی آموزش اعم از خصوصی و یا دولتی تلاش کند. رئیس هیات مدیره خانه موسیقی بر این باور است که خانه‌ی موسیقی با پشت سر گذاشتن دوران تثبیت خود باید به دنبال برنامه‌ریزی‌های بلند و میان مدت، حضور فعال تر در عرصه موسیقی کشور، حضور بیشتر در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، تولیدی و اجرایی، گسترش خدمات رفاهی، مشارکت بیشتر در سیاست‌گذاری‌های موسیقی، تعیین بودجه و منابع مالی برای خانه موسیقی باشد که در صورت تحقق این امرها تحولات مثبتی به نفع موسیقی کشور به وجود خواهد آمد. همچنین هوشنگ ظریف نیز با تقدیر از تلاش‌های مرادخانی می‌گوید: که اگر روال کنونی موسیقی تداوم یابد بهتر است با این توضیح که باید بر روی اجراها نظارت دقیق‌تری صورت گیرد و در اعزام گروه‌ها نیز تلاش شود تا هنرمندان طراز اول به خارج از کشور اعزام شده و موسیقی ایرانی را به نحو بهینه معرفی کند. شاهین فرهت نیز خواهان آن است که در سال جدید به موسیقی جدی و کلاسیک توجه بیشتری صورت گیرد. این استاد دانشگاه تهران می‌گوید که اموزش موسیقی چه در سطوح عالی و چه متوسط دچار نوسانات و چالش‌هایی است که باید با صاعی کلیه اساتید و مراکز موسیقی حل شود. هوشنگ جاوید، رئیس هیات مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی با تاکید بر اینکه در سال جدید باید به پژوهش محوری توجه ویژه نشان داده شود می‌گوید: شنیده ها حاکی از اختصاص پانصد میلیون تومان اعتبار پژوهشی است و باید این اعتبار صرف سر و سامان دادن به بنیان های موسیقی ایرانی شود. وی در ادامه از تشکیل آرشیو صوتی، انتشار دایره‌المعارف موسیقی و پیگیری برای ایجاد پژوهشگاه موسیقی به عنوان دیگر محورهای پژوهشی نام می‌برد که تحقق همه آن ها منوط به اختصاص بودجه مناسب است . ملیحه سعیدی، آهنگساز و نوازنده هم تاکید می‌کند که روند حرکت موسیقی تا کنون اشتباه بوده و کارها به کندی پیش رفته است. وی اظهار امیدواری می‌کند که رئیس آتی مرکز موسیقی اهل موسیقی نباشد چرا که از دید او حب و بغض موجود در جامعه موسیقی، وی را به تعجب وا داشته است. سعیدی حرکت درست به سوی آموزش اصولی موسیقی را از دیگر محورهایی می‌داند که باید موسیقی ایران در سال جدید به سوی آن گام بردارد. وی در پایان می‌گوید: جریان و خود موسیقی در کل نسبت به دیگر هنرها مهجور مانده و امید است مسئولانی که برای مرکز موسیقی انتخاب می‌شوند دست در دست هنرمندان با یک برنامه‌ریزی منسجم یافته به سمت و سویی درست که شایسته موسیقی ایرانی است حرکت کند چون در صورت تغییر ذائقه موسیقی به سوی موسیقی‌های سطحی جریان موسیقی نیز زیر سوال خواهد رفت.

ششم اردیبهشت ماه هشتاد و سه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131