گفت و گو با شریف لطفی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 381

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با شریف لطفی

LotfiSharif

شریف لطفی در ارتباط با وضعیت موسیقی کشور گفت: با نگاه به معماری ناهنجار یک شهر، نیاز به معمار را احساس می کنیم. پرورش معمار برای آنکه یک شهر ویرانه را بسازد، نیازمند زمان است. به عبارتی ما هم از وضعیت فعلی موسیقی راضی نیستیم و به همین دلیل با فعالیت در آموزش موسیقی از دوره قبل از دانشگاه، قصد داریم معماران اصلی ساخت‌وساز این وادی را به جامعه عرضه کنیم. لطفی، رییس دانشکده موسیقی مجتمع دانشگاهی هنر ضمن بیان مطلب فوق در ارتباط با وضعیت آموزش موسیقی و با اشاره به اینکه بعد از فتوای امام مبنی بر راه‌اندازی رشته موسیقی در دانشگاه‌ها افزود: ولی این بازگشایی با عجله و در شرایط بدی بود و به همین خاطر برنامه جامعی تدوین نشد.

شریف لطفی

سال ها وقت برای تدوین یک برنامه جامع وقت صرف شد که اساتید موسیقی مشارکت زیادی در آن داشتند. این برنامه بر رشته های نوازندگی موسیقی ایرانی، نوازندگی موسیقی جهان و آهنگسازی برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و موسیقی نظامی برای دوره کارشناسی متمرکز بود.

این برنامه به شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم برده شد و پس از تصویب، برای اولین بار دانشکده موسیقی که یکی از دانشکده های دانشگاه هنر است، ایجاد شد. وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تحصیلات عالی موسیقی در حد مدرسه عالی بود، گفت: هنرستان عالی موسیقی و هنرستان موسیقی ملی هم وجود داشت و در دانشگاه تهران، یکی از گروه های دانشکده هنری گروه موسیقی بود و هست. لطفی با اشاره به اینکه رشته موسیقی از سال هزار و سیصد و شصت و هشت و دانشگاه موسیقی از سال هزار و سیصد و هفتاد و سه در کرج راه اندازی شد، گفت: در طول سال های قبل از انقلاب علیرغم وجود رشته موسیقی در دانشکده هنر دانشگاه تهران، تعداد زیادی از علاقمندان به موسیقی مجبور به ادامه تحصیل در خارج از کشور بودند. در حالی که با وجود اساتید مجرب داخلی و خارجی در دانشگاه موسیقی دیگر نیازی به ادامه تحصیل در خارج از کشور نیست. وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه موسیقی از فارغ التحصیلان اولین دوره های کارشناسی ارشد همین دانشگاه هستند و امیدواریم به این طریق مشکل هیات علمی و آموزش موسیقی در سطح آموزش عالی را هم در تهران و هم در شهرستان ها حل کنیم. رییس دانشکده موسیقی مجتمع دانشگاهی هنر در ارتباط با مرز بین تکنیک و آموزش در موسیقی و اینکه آیا استعداد با آموزش آنقدر به هم نزدیک می شود که تکنیک موسیقی نهادینه شود، اظهار داشت: گزینش های ما دو مرحله ای است. مرحله اول از طریق آزمون سازمان سنجش است و مرحله دوم مصاحبه ای است که ما انجام می دهیم. در این مرحله توانمندی های اجرایی و عملی متقاضیان رشته موسیقی و همچنین استعداد و زمینه های قبلی آنها دقیقا مورد ارزیابی قرار می گیرد. اساسا ما معتقدیم که انسان از سه بعد دریافتی به توانایی می رسد: توارث یا ودیعه الهی، آموزش های غیرمستقیم که از طریق خانواده و محیط منتقل می شود و بالاخره آموزش های مستقیم که از طریق مراکز آموزشی دریافت می کنند. و ما در آزمون های مان دو رکن اول را کاملا مورد دقت قرار می دهیم. لطفی در ارتباط با اشتغال هنرجویان موسیقی گفت: دانشجویان موسیقی باید در زمینه آموزش، اجرا و تحقیقات جذب شوند. به‌طور طبیعی در بخش اول یعنی آموزش در تهران و با رایزنی هایی که در شهرستان ها انجام می شود، زمینه اشتغال در آموزش را فراهم کرده و بدین ترتیب از هجوم دانشجویان به تهران جلوگیری می کنیم و این باعث می شود افراد در مناطق خود به ادامه تحصیل در موسیقی بپردازند. در بخش اجرایی، از صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و شهرستان ها انتظار داریم فعالتر، پویاتر و جامعتر عمل کنند. و اگر این اتفاق نیفتد همه زحماتی که برای تربیت و آماده سازی هنرجویان موسیقی کشیده می شود، مانند چیزی در خلاء باقی می ماند و استفاده مفیدی از این پتانسیل نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه مراکز تحقیقات هنری کشور به‌طور کلی باید توجه بیشتری به تحقیق داشته باشند، افزود: چرا که عمدتا رشته های شناخته شده دیگر خیلی زمینه گسترده تر تحقیقی را دارند تا هنر و بالطبع به موسیقی خیلی کمتر از هنرهای دیگر توجه می شود. لذا انتظار داریم مراکز تحقیقاتی زمینه بهتری را برای جذب دانش آموختگان موسیقی فراهم کنند. این مساله از دو وجه فایده دارد. به عبارتی از یک سو مشکل اشتغال بخشی از دانش آموختگان موسیقی برطرف می شود و از سوی دیگر زمینه مناسب برای حل مشکل تحقیق در زمینه هنر بخصوص موسیقی فراهم شده و فقر مکتوباتی و تحقیقاتی از بین می‌رود. این موسیقدان در ارتباط با وضعیت امروز موسیقی اظهار داشت: با توجه به اینکه من رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و عضو هیات علمی این دانشگاه هستم، نگاهی که به وضعیت موسیقی کشور دارم، نگاهی به آینده است. یعنی من در وضعیت حال سخت گیری هایی را از باب مشکلاتی که وجود دارد به ذهن وارد نمی کنم. چون همه تلاش ما برای ساخت و ساز دانشجویان، اساتید و ارتقای موسیقی از نظر اجرا، آموزش و پژوهش نیازمند برنامه های درازمدت است. بنابراین وقتی هنوز محصول را برداشت نکرده ایم راجع به چگونگی و چند و چون آن نباید صحبتی کرد. و امیدواریم کشت ما، برداشت خوبی داشته باشد. لطفی در پاسخ به این سؤال که فارغ از مساله دانش آموختگان موسیقی، چیزی به اسم موسیقی وجود دارد و مردم نیازهای موسیقایی خود را از طرق مختلف برطرف می کنند، گفت: وقتی به معماری ناهنجار یک شهر نگاه می کنیم، نیاز به معمار را احساس می کنیم. پرورش معمار برای آنکه یک شهر ویرانه را بسازد، نیازمند زمان است. به عبارتی ما هم از وضعیت فعلی موسیقی راضی نیستیم و به همین دلیل با فعالیت در آموزش موسیقی از دوره قبل از دانشگاه، قصد داریم معماران اصلی ساخت و ساز این وادی را به جامعه عرضه کنیم. وی ادامه داد: یکی از مشکلات در زمینه موسیقی، توقف آموزش در دوران انقلاب بود. با توجه به این مساله، زمان زیادی برای تربیت معماران موسیقی نیاز هست و فرصت می خواهیم تا این معماران موسیقی به این شهر ویرانه برسند و آن را از اعوجاج نجات دهند. لطفی در ارتباط با اینکه به ثمر رسیدن این معماران موسیقی چقدر طول می کشد، گفت: ما احساس می کنیم که اینها به سیستم های خط دهنده موسیقی کشور تزریق می شوند و من مطمئن هستم که مردم هنر را در شکل راستین آن هر وقت و در هر شکلی می پذیرند و این جزء فطرت انسان است. برای همین است که ما نگران آنچه که در حال حاضر به عنوان موسیقی تجویز می شود، نیستیم و با امید به اینکه معماران موسیقی از راه می رسند و موسیقی را به سمت ساخت و ساز واقعی خود پیش می برند، به کارمان ادامه می دهیم. وی با اظهار امیدواری از اینکه در حیطه آموزش، اجرا و تحقیق دیگر کسی غیر از کانال های آموزشی قرا نخواهد گرفت، افزود: مصیبتی که با آن مواجهیم، وجود افراد غیرآموخته است که با ساخت و سازهای شان موسیقی را به ویرانه ای تبدیل کرده اند. لطفی در ارتباط با اینکه موسیقی ایران چقدر علمی بوده و نیازمند مکتوب شدن است، گفت: گرچه در جهت احیا و زنده نگه داشتن میراث موسیقی تلاش لازم را می کنیم، در ارتباط با فراگیری این هنر دو وجه وجود دارد: یکی آموزش به روال سنتی و دیگری به روال آکادمیک. این مطلب مثل طب سنتی و علوم پزشکی یا معماری سنتی یا معماری آکادمیک است و همان‌طور که در معماری سنتی بیش از چهار و نیم طبقه نمی توان ساخت، در معماری آکادمیک بیش از صد طبقه هم می توانیم بسازیم. پس توانمندی های ما در انجام عمل گسترده تر، نیازمند آموزش های آکادمیک است. در ساخت و ساز و گستره هنر از دیدگاه آکادمیک سواد را می توانیم مطرح کنیم و سواد یعنی توانایی قرائت کردن، دیکته و انشا نوشتن. این سه رکنی است که علاوه بر میراث موسیقی به دانشجویان موسیقی آموزش می دهیم. رییس دانشکده موسیقی مجتمع دانشگاهی هنر در ارتباط با جایگاه دانش آموختگان و اساتید موسیقی در تصمیم گیری ها و سمت و سو دادن به سیاست های موسیقی کشور، اظهار داشت: من دانشگاهی هستم و حیطه کارم در دانشگاه است. گرچه هر چقدر هم در این راستا تلاش شود، فایده ای ندارد. چون مسؤولان هنوز گستردگی و زمینه انجام عمل را فراهم نکرده اند.

هشتم آبان ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131