پیرنیاکان: تشکیل سازمان موسیقی لازم است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 402

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


پیرنیاکان: تشکیل سازمان موسیقی لازم است

واحد مرکزی خبر، ایسنا: امروزه، نزدیک به چهار ارگان رسمی و کشوری در امر سیاست گذاری و اجرای موسیقی مشارکت دارند، تکثر واحدهای اجرایی به اذعان مدیریت جدید، هر چند یک امتیاز شمرده می شود اما در سیاست گذاری و سپس اجرای این سیاست ها در یک فرایند ارگانی چه؟ داریوش پیرنیاکان در پاسخ به این که متولی موسیقی در کشور کجاست، می گوید: مرکز موسیقی وزارت ارشاد، صدا و سیما و حوزه هنری، متولیان موسیقی کشور هستند که نگاه آنها به موسیقی تا حدی با هم متفاوت است مثلا نگاه صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر طوری است که می خواهد همه سلایق را پوشش دهد. از طرف دیگر مرکز موسیقی وزارت ارشاد نگاه هنری تری نسبت به صدا و سیما به مقوله موسیقی دارد. سخنگوی خانه موسیقی در ادامه گفت: سیاست گذاری و اجرا، همیشه در دست ارگان های دولتی است اما این سیاستگذاری می تواند توام با مشورت اساتید فن و کارشناسان موسیقی باشد نه این که چند مدیردولتی برای موسیقی کشور سیاست گذار کنند. پیرنیاکان در پاسخ به این سوال که سهم خانه موسیقی به عنوان بزرگترین تشکل صنفی موسیقی در سیاست گذاری و تولیت این هنر چیست، یاد‌آور می شود: تمامی اساتید موسیقی عضو خانه موسیقی هستند. من به مباحث اجرایی کاری ندارم اما از نظر ارایه یک راهکار مناسب برای اجرای سیاست های موسیقی، خانه موسیقی بالاترین مرجع محسوب می شود. وی در ادامه می گوید که به همین دلیل دولتمردان هنری باید از این کار استقبال و دیدگاه های خانه موسیقی را در سیاست گذاری این هنر به عنوان یک اولویت لحاظ کنند. سخنگوی خانه موسیقی ادامه می دهد: چند سال پیش پیشنهاد کردم که یک سازمان مستقل موسیقی کشور در وزارت ارشاد یا معاونت هنری دیده شود تا این که این سازمان از کارشناسی نهادهایی مثل خانه موسیقی در سیاستگذاری موسیقی بهره برد. موسیقی کشور، سر و سامان می یابد، با این شرط که تمامی واحدهای موسیقی زیر نظر سازمان موسیقی در‌آید و هر مرکزی ساز خود را نزند. این تنها راه حل راهگشایی است که در مقطع کنونی می تواند معضلات این هنر را حل کند. پیرنیاکان در پایان گفت: ارگان های دولتی نمی توانند سیاست گذاری موسیقی را به نحو احسن انجام دهد چون مسائل حکومتی را بیشتر از مسائل هنری و اجتماعی در نظر می گیرند در حالی که یک سازمان مستقل می تواند در این زمینه موثرتر و علمی تر حرکت کند.

سوم شهریور ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131