صدا و سیما و خانه موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 406

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

HTML clipboard

صدا و سیما و خانه موسیقی

واحد مرکزی خبر، ایسنا: سخنگوی خانه موسیقی گفت: صدا و سیما هیچ اهمیتی به موسیقی نمی دهد. در این رسانه اصلا موسیقی را به عنوان یک هنر مستقل بلکه از آن به عنوان ملاط لای برنامه استفاده می کنند. داریوش پیرنیاکان اظهار داشت: سیاست گذاری ها و برخورد با موسیقی در صدا و سیما درست نیست، چون مسئولان، هر نوع موسیقی را که به درد خودشان بخورد، پخش می کنند و نیازهای جامعه هم که در این خصوص در نظر گرفته نمی شود. وی مدعی شد: عده ای که به صورت باند در مراکز موسیقی صدا و سیما جمع شده اند، فقط موسیقی خاصی را که خود می پسندند پخش می کنند. وی معتقد است که این افراد موسیقی های پخش شده از ماهواره را کپی می کنند در حالیکه این برنامه ها نه تنها نیاز جامعه نیست بلکه با دیده تحقیر نگریستن هنر موسیقی است. پیرنیاکان در ادامه مدعی شد: در صدا و سیما از آثار هنرمندان سو استفاده می شود چون نوارهای شخصی را که در بیرون منتشر شده بدون مجوز پخش می کنند که این خلاف قانون است. وی همچنین راه حل این مساله را پیوستن ایران به کپی رایت و به رسمیت شناختن آن عنوان کرد. سخنگوی خانه موسیقی خواستار تجدید نظر بر سیاست های موسیقی از سوی صدا وسیما شد و گفت: این طور نیست که ما هر چیزی را پخش کنیم و بگوییم این را جوان می خواهد، اگر این طور باشد پس چه کسانی نوارهای انتشار یافته در بازار موسیقی را خریداری می کنند. به گفته پیرنیاکان، تلویزیون در حال تیشه زدن به ریشه موسیقی بوده و ضرورت دارد تا موسیقیدانان به طور جدی با این معضل برخورد کنند. وی در عین حال با انتقاد از عدم معرفی موسیقی ملل در صدا و سیما تصریح کرد: امروزه از این رسانه بزرگ نه یک موسیقی سمفونیک پخش می شود و نه از برنامه های فستیوال های بزرگ خبری هست تا مردم بدانند به لحاظ هنر موسیقی در جهان چه می گذرد. وی افزود: افزون بر این موسیقی های محلی زیبایی در سطح جهان وجود دارد که رادیو وتلویزیون به این ها نیز بها نمی دهد و تنها یک موسیقی مبتذل و پیش پا افتاده پخش می شود که هیچ اصالتی ندارد. وی با انتقاد از سیاست های صدا وسیما در قبال موسیقی که موجبات دوری موسیقی دانان را از این رسانه فراهم ساخته است، گفت: به دلیل برخی سیاست ها، مسؤولان صدا و سیما به حرف موسیقیدانان کارکشته گوش نمی کنند و طبیعی است که این ها هم از تلویزیون دوری کنند چون زمانی که به یک هنر به دیده تحقیر نگریسته شود هنرمندانی که به هنر خود عرق دارند از رسانه ای چون صدا و سیما دوری خواهند کرد در نتیجه آدم های دست چهارم و پنجم جمع خواهد شد. پیرنیاکان گفت: زمانی که مرکز موسیقی را دست یک شاعر می دهند نتیجه بهتر از این نمی شود! مگر شورای شعر را به دست یک موسیقیدان سپرده اند که مرکز موسیقی را در اختیار یک شاعر قرار دهند؟ گویا در این کشور فقط موسیقی تخصص نمی خواهد که هر کسی را مسئول مرکز موسیقی می کنند در حالی که آنها هیچ اطلاعی از موسیقی ندارند. وی در ادامه گفت: عدم توجه صدا و سیما به تحولات روز هنری و پخش موسیقی مبتذل و ... به موسیقی ما لطمات فروانی زده است که جبران آن بسیار سخت به نظر می رسد.  پیرنیاکان در پایان تاکید کرد: صدا وسیما با پخش این موسیقی سخیف سطح سلیقه مردم را پایین آورده و به سمت ابتذال کشانده است و این امر به طور حتم ما را از شتاب فزاینده ای که هنر دنیا به خود گرفته است، دور خواهد کرد.

سی ام تیرماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131