گفت و گویی متفاوت با مجید کیانی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 740

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

HTML clipboard

Majid Kiani

بای بسم اله

موسیقی از منظری فلسفی دو نوع است؛ جدی اندیشمندانه و عامیانه مردم پسند. این تقسیم بندی مجید کیانی است که برخی از هنرمندان را در یک گروه و عده ای را اهل یکی از آنها می شمارد ضمن این که تاکید دارد تقسیم بندی اش ارزشگذارانه نیست بلکه بر بنای واقعیت موجود است. کیانی نصایح نورعلی برومند را یاد می کند که: موسیقی را به چشم مطالعه نگاه کنید یعنی به صورت علمی. موهای سپید او از پی سی چهل سال تحقیق فرایادمان می آورد که: در راه موسیقی اول باید به حسن انتخاب (از انواع موسیقی) و سپس حسن انتخاب استاد و بعد با جدیت تمام والبته: صبر! به راه بزنیم. کیانی موسیقی ای را خوب می داند که دل مردم را شاد کند و پر از امید و مهر؛ نه شادی کاذب! او نحله سنتی هنرش و گذشته گرایی منسوب به آن را منوط به آینده عنوان می کند: از اصول گذشته بهره می گیریم که امروز، برای آینده موسیقی بیافرینیم. او درباره این گفت و شنود تاکید داشت: از این سوال هایی است که کسی از من نپرسیده، همش آدم غافلگیر می شه... البته لذت بخشه. کیانی باز هم گفت: سوالات خیلی جالب بود بعضی چیزها که هیچ وقت فکر نکردم برای و اولین بار... مثل شوک! و ادامه داد: خیلی از اینها، در ذهن شاگردان هست؛ ولی جرات نکرده اند بپرسند.

مجید کیانی

نوازنده سنتور

کی عاشق شدین؟
از کودکی.
عاشق چی؟
صدای آسمان.
منظورتون ...؟
منظورم خیلی چیزها می شه.
مثل؟
صوتی که حالت مقدس بودن و تعالی دارد.
اولین بار که صدای سنتور را شنیدید؟
اولین بارش خیلی مشکله.
حستان از دخترک ژولیده؟
در هنرستان آزاد ، یک حس پرتحرک ... با سنتور وقار و جذابیت خاصی دارد.
و... امروز؟
این تحرک، برام حالتی توصیفی و زمینی دارد.
اذعان دارید که پاپ به ذهنها و نسلها شکل می دهد؟
بله.
پاپ امروز ما؟
اگر بتواند از فرهنگ و هویت خودمان کمک بگیرد، موسیقی عامیانه ما می شود که خیلی کارساز است.
پیشینه این موسیقی؟
قبلا (قاجار) تصنیف های ساده این کار را بخوبی اجرا می کردند.
پدرتان دعوایتان می کرد؟
فقط یک بار خواست سنتور بزنم؛ اما کوک نمی شد و چون خیلی مشتاق بود، مرا به شوخی دعوا کرد.
بچه هایتان را دعوا نمی کنید؟
زیاد اهل دعوا مرافعه نیستم، ترجیح می دهم با مهربانی دعوا کنم.
مشارکت در کار منزل؟
در ساختمان منزل ... تعمیرات ... خیلی زیاد.
ویلای شمال؟
ترجیح می دهم هیچ وقت نداشته باشم.
توی بهشت چی، چند تا ویلا؟
دلم می خواد فقط خدا را داشته باشم، هر کجا که باشه.
در بهشت می خواهید چند سر عائله داشته باشین ...!؟
دیگه اونجا را نمی دانم، اگر راهمان بدهند...
ماشین مورد علاقه؟
ب ام و ۲۵ سال پیش، همین چیزی که الان سوارم.
سرشماری کتابخانه؟
خیلی دقیق نشمردم حدود
پانصد جلد.
با کدام کتابها مانوس ترین؟
کیمیای سعادت، مرصادالعباد... بیشتر کتابهای قدیمی فلسفی و عرفانی.
دیگه؟
آثار سیدحسین نصر و متون قدیمی موسیقی.
با استادان حرفتان شده؟
به هیچ وجه، این موضوع مربوط می شه به تفکر جدید!
بهترین جایزه؟
خیلی مشکله.
بهترین کادو؟
این هم مشکله.
بزرگترین جایزه مادی؟
چهره های ماندگار.
جشن تولد؟
برام می گیرن.
هدیه همسرتان در این جشن؟
چند شاخه گل.
بچه هاتان اهل موسیقی اند؟
بله... ولی نه مثل من.
خوبه یا بده؟
معتقدم، باید برای هنر عاشق باشه وگرنه کارمند می شه!
یادی از هنرمندانی که کارمند بودند؟
اگه هنرمند باشه که کارمند نمی شه، استادکار می شه!
از رنگها برای لباس؟
آبی کمرنگ، طوسی، کرم، سفید.
رنگ دنیای درون؟
بیشتر آبی.
صدای سازتان چه رنگی است؟
اصلا به رنگ فکر نمی کنم فقط صدا را می شنوم.
بهترین صدای طبیعی؟
سکوت؛ توی سکوت ، همه چی هست دنیای معنا و راز.
ادامه بدین لطفا:
از نظر تمثیلی، صدای پرندگان که نماد آزادی ست.
اینها را کجا بشنویم؟
از این دو، موسیقی ردیف، سرشار است.
چه خوب:
وسیله بیانی موسیقی ما صدای پرندگان است بخصوص بلبل.
یک شاهد از غیب؟
آقای برومند برای سخنرانی در دانشگاه های امریکا تنها نواری که با خودشان می برند، صدای بلبل بوده!
یک توصیه پزشکی؟
برای آرامش درونی خودمان باید به هنرها توجه کنیم.
توصیه ایمنی؟
ایمنی مث چی!
موقع رانندگی به چی گوش می دین؟
به چیزی گوش نمی کنم حواسم به رانندگی است و دنیای خودم.
باد؟
متن موسیقی؛ در گندمزارها مثل نوانس موسیقی ردیف، با اجرای خوب است.
آبشار؟
مثل ریزهایی که نوازندگان با مهارت روی تار، سه تار و سنتور می آورند.
جویبار؟
حالت آرام بخشی که زیر درختان نشستی و به تار حسین قلی گوش می کنی و پرندگان خوش صدا هم روی دسته ساز او جا خوش کرده اند.
اگر گذرتان به مثلث برمودا بیفته و گم بشین؟
هیچ نمی دانم... چون در همین زندگی فعلی گمشده هستیم.
اگر سنتورتان، صبح که بیدار می شین، نباشه چی؟
خیلی به این مساله فکر کرده ام که اگر نباشه چه کار کنم.
نتیجه ش؟
با یک تفکر سنتی می گذاریم به مصلحت خدا و توکل.
امرار معاش؟
استاد دانشگاه، درس خصوصی موسیقی.
بیشترین درآمد؟
دوست دارم به مادی و معنوی تقسیمش کنید.
معنوی؟
از درآمدش احساس رضایت دارم چون درحال حاضر خیلی خوبه.
اون یکیش؟
هیچ وقت مهم نبوده...
قضاوت همسرتان در مورد شما؟
از نظر موافقت، مخالفت، از چه نظر؟
شما بگین؟
مشوق من. مثل همه همسران ایرانی: فداکار.
قضاوت فرزندانتان؟
جز احترام و پدر بودن احساس ندارن اما نسل امروز احتمال داره ما را قدیمی نگاه کنه.
قضاوت رقیبان؟
ما را موسیقیدانان خشک، واپسگرا و ارتجاعی می دانند...
.
می خواستین چیزی اضافه کنین؟
شاید درست بگن. چون موسیقی امثال من، جدی است و دور از تفنن و سرگرمی.
قضاوت استادان؟
ما شاگردها نمی دانیم اما آنچه امروز احساس می کنیم، می بینیم که چقدر مهر و گذشت داشتند.
و قضاوت شاگردان؟
اغراق آمیز.
بزرگترین موسیقیدان ایرانی؟
در گذشته یا حال؟
حال:
استادم که برام همیشه زنده است: نورعلی برومند.
دیروز؟
حبیب سماعی.
آقاحسین قلی؟
موسیقیدانی بزرگ که قواعد موسیقیدانی را به نحو احسن رعایت می کنه. اینها را ترجیح می دهم موسیقی جدی بنامم.
علی اکبر شیدا؟
ترانه سرا به سادگی احساسات پاک و اندیشه زلالش را بیان می کند.
درویش خان؟
انگار در یک مرزی قرار داره؛ هم رعایت گذشته؛ هم داشتن تفکر نو.
شهنازی؟
مثل درویش خان.
صبا؟
معلم آسمانی.
دوامی؟
استاد تواضع و لطافت.
برومند؟
ایشان هم استادمهر، حالا که این طور شد.
عادتشان؟
خیلی جدی بودند و تعارف هم سرش نمی شد.
قمر؟
و اما قمر... صداش که آسمانی است و باشکوه.
و خلقیاتش؟
قمر را متاسفانه خوب معرفی نکرده اند؛ فداکار و ایثارگر... تمام حق الزحمه اش را به فقیران و دیگران می
بخشید... . عزت نفس.
از کدام تصنیف ها خوشتان نمی آد؟
من از هیچ نوع موسیقی بدم نمی آد.
کلاسیک؟
در جوانی جذابیت بسیاری داشت، اما حالا فقط ساختارش برایم جنبه هنری دارد؛ احساس عمیقی را که دارد، دوست ندارم.
جاز؟
بدیهه سرایی اش را چون با موسیقی ما مشترک می شه، خیلی دوست دارم.
حتی حالا؟
مثل انواع موسیقی متاسفانه بیشتر تحریف شده.
مرکز حفظ و اشاعه موسیقی؟
در شرایط کنونی، امیدبخشه.
قدیمی ترین دوست؟
محمدرضا لطفی.
یادی از او؟
طرز فکر مرا به آسانی قبول نمی کند (در موسیقی جدی).
با چه کسی در محضر آقای برومند حاضر می شدین؟
ناصر فرهنگ فر.
شنیده ام ضمن خوشنویسی، تعلیمات دوامی و... را فرامی گرفت؟
به معنی واقعی، هنرمندی بودند که خیلی نمی خواستند جدی باشند. دوست داشتند موسیقی را بیشتر غیرمستقیم یاد بگیرند.
مضراب؟
انگار، نامه های نوازنده را منتقل می کند.
ناله به معنی؟
آه و زاری نیست بلکه ستایش است و تشکر.
دوتار؟
سیم هاش نماد آسمان و زمین. صداش: طبیعت خراسان، از سر
کوهستان تا بیابان.
سنتور؟
از نظر شکل: نماد هندسه مقدس. از نظر صدا: صدای ستاره ها.
تار؟
از نظر ساختمان: نماد دو دلداده که... از نظر نقاره ها؛ نقاره های تار را دیدین؟
و صداش؟
مثل شعر فارسی ست.
سه تار؟
به به ... اونقدر صداش لطیف و ظریفه که به شوخی می گن: برای یه نفر کمه برای دونفر زیاد.
دف؟
دایره اش نماد هستی ست.
می گن ملیت سیتار ایرانی است؟
تراوان که استاد سوربن، سیتار را مشتق از سه تار می دانست.
و... تمدن موسیقایی ما؟
همه مستشرقان، منشا موسیقی را ایران می دانند (از نظر شکل سازها، سبک های موسیقی و...)
چرا یادگارهای استادان در موزه های اختصاصی...؟
چرا. موزه صبا هست. شنیدم قرار بود افتتاح شود...!
آسیب - جای موسیقی ما؟
از طریق تفکر غربزدگی.
و چطوری غنی می شود؟
توجه به فرهنگ اصیل خودمان.
فارابی؟
اولین و بزرگترین موسیقیدان ایرانی.
که ...؟
موسیقی را از هر لحاظ فلسفی و علمی بیان می کند.
خلاقه ترین اثرتان؟
...در موسیقی سنتی، ساختن معنی نمی دهد؛ اجراست آن هم در روی صحنه.
حس اجرا؟
گاهی قبض و گاهی در بسط.
قبض؟
غنچه ای که هنوز باز نشده ، پر از امید و شوق.
و... بسط؟
حالت شکوفایی، وجد و سرور.
شما اهل کدامیک هستید؟
هر دوش یکیه، درهر دو، ولی امروز بسط بیشتری را احساس می کنم.
پس؟
جوانی ام غمگین تر بودم.
آثارتان؟
اینها را گفتم که آن را نتوانم جواب بدم.
خسته نشدین؟
اصلا.

گفت و گو: علی مظاهری از جام جم

پانزدهم خرداد هشتاد و دو

دیدگاه‌ها   

0 #2 موسیقی هنری ایران 1398-02-13 08:12
به نقل از میثم داوری:
ممنون از شما خیلی خوب بود


سپاس از شما
نقل قول کردن
0 #1 میثم داوری 1397-09-27 20:51
ممنون از شما خیلی خوب بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131