کسی را در اندازه شجریان نداریم

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 445

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کسی را در اندازه  شجریان نداریم

واحد مرکزی خبر، ایسنا: مدیر عامل خانه‌ی موسیقی، در خصوص مراکز موسیقی صدا و سیما و وزارت ارشاد و این که این مراکز از امکانات خود به درستی استفاده کرده‌اند یا خیر؟ گفت: من نمی‌توانم به این مساله پاسخ دهم، چرا که جواب این سوال مربوط به بحث و بررسی و تبادل نظر میان یک گروه کارشناسی وابسته است، این که آیا موسیقی امروزین ما عقب‌تر از گذشته است یا نه، نکته‌ای است که الان نمی‌توانیم به آن جواب دهیم چون تا زمانی که موسیقی توسط گروهی از کارشناسان امر ارزیابی نشود، ما هم چنان سردرگم باقی مانده و خواهیم ماند. شاهد هستم که مسوولان مرکز موسیقی صدا و سیما با سعه‌ صدر، سعی دارند بهترین‌ها را انتخاب کنند. اما این راه اگر مقداریش درست است از جای دیگر نادرست است. به این معنا که ما باید نظرخواهی را در سطح وسیع تر انجام دهیم. مثل کشورهای دیگر به عنوان نمونه باید در رادیو و تلویزیون کارشناسان مختلفی که از دو جبهه مخالف و موافق هستند حضور یابند و درباره‌ی موسیقی اظهار نظر کنند. اظهار نظر این هاست که راه اصلی و قطعی را به ما نشان می دهد. به گفته عضو شورای عالی موسیقی صدا و سیما، این در حالی است که امروزه مشکلات و کمبودهای عمده‌ای در سر راه موسیقی قرار دارد چون بسیاری از موزیسین‌های برجسته فوت کردند، عده‌ای از آن ها کشور را ترک کردند و عده ای هم فعالیت نمی کنند. وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر در صدور مجوز به کاست ها نیز محدودیت هایی وجود دارد. من شنیده ام که بسیاری از کاست ها به سادگی مجوز نمی گیرند و مشکلات عجیب و غریبی بر سر راه وجود دارد یا ایرادهای خاصی می گیرند که درست یا غلط من نمی توانم کسی را محکوم کنم. اما قطعا مشکلاتی هست که این حرف ها پیش آمده است. ناصری افزود: اگر جز این بود موسیقی تا حد ممکن راه طبیعی خود را پیش می گرفت، که الان نمی رود و این راه طبیعی در برخی جاها شکسته و تبدیل به چیز دیگری می شود. مثلا بهترین خواننده ما محمد رضا شجریان است. او چند وقت است که نمی‌خواند؟ چقدر هم صحبت شده که شجریان چرا نمی خواند، حال برای حل این مساله آیا ما آمده ایم چند نفر را تربیت کنیم که اگر شجریان نخواند، این ها به اندازه نصف او بخوانند، بدیهی است که این کار را نکرده ایم. مدیر عامل خانه موسیقی در ادامه با اشاره به این که اگر معضلات موسیقی کالبد شکافی شود آن گاه خواهیم دید که همه ما به نوعی مقصر بوده و در کار خود کوتاهی کرده اند، گفت: دستگاه های دولتی به دلیل گرفتاری های خود نمی توانند به این ریزه کاری هایی که من می گویم برسند لذا باید این مسایل در محل دیگری که از آلودگی ها و وابستگی ها دور باشد به ارزیابی موسیقی بپردازد. وی همچنین در خصوص راه اندازی بنیاد رودکی و تاثیرات این نهاد بر اعتلای موسیقی تصریح کرد: امید ما به این است که با تشکیل بنیاد رودکی، مشکلات موسیقی از بین برود هر چند که راه اندازی این بنیاد در وهله اول نیاز به یک بودجه سنگین دولتی دارد تا به مرور با طرح ریزی به درآمد زایی برسد. وی گفت: نهادهایی مثل بنیاد رودکی هستند که در نهایت می توانند خوب و بد را از هم جدا کنند و راه درست در موسیقی را نشان دهند حال اینکه مردم چقدر دنبال آثار خوب بروند بحث دیگری است اما شکی نیست که اگر آثار خوب موسیقیایی در سطح جامعه معرفی و تبلیغ بشوند مردم دنبال نوع دیگر موسیقی نخواهند رفت. مدیر عامل خانه موسیقی تاکید کرد: ما در خانه موسیقی دنبال همین مساله هستیم و تلاش کمیته های هشت گانه ما بر این است که این تفکر را در حوزه موسیقی حاکم کنیم حال اگر بنیاد رودکی هم راه اندازی شود، شاید بتوان با مشارکت این دو نهاد خیلی از مسایل را حل کرد و جلوی آشفتگی موسیقی را گرفت. فریدون ناصری در پایان با اشاره به لزوم کارهای زیربنایی در موسیقی گفت: باید بررسی شود که معضلات موسیقی در کجاست و این کار هر کسی نیست چون اشخاصی که هزار غرض دارند، نمی توانند راه درست موسیقی را نشان دهند مشکل ما هم این است که موسیقی امروز ما در دست لاله زاری ها افتاده و آن ها سرنوشت این هنر را تعیین می کنند که باید جلوی این امر گرفته شود.

چهارم اردیبهشت ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131