پیش اجراهای یکی درمیان کنسرت های جشنواره

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 3097

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پیش اجراهای یکی درمیان کنسرت های جشنواره

پیش اجراهای یکی درمیان کنسرت های جشنواره
پیش اجراهای یکی درمیان کنسرت های جشنواره

در حالیکه پیش از این گفته شده بود که قبل از اجراهای اصلی به صحنه رفته در جشنواره موسیقی فجر بخش های کوتاهی به عنوان پیش اجرا توسط برخی از هنرمندان مستعد و جوان موسیقی کشورمان اجرا می شود اما این روند شکل منظم و ترتیب یافته ای ندارد و فقط در تعدادی از کنسرت ها مخاطبان شاهد چنین اجراهایی هستند.

یکی از نمونه های این برنامه های کوتاه اجرای علی عابدی نوازنده جوان سنتور بود که پیش از اجرای کنسرت گروه «راز و نیاز» به سرپرستی سالار عقیلی در تالار وحدت اجرا شد.

حال مخاطبان در تالار رودکی خوب شد

یکی از با کیفیت ترین برنامه های سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر مربوط به دو اجرای گروه «گردون» به سرپرستی آزاد میرزاپور و هنرمندی شربل روحانی نوازنده لبنانی و گروه «دیوانا» از راجستان بود که این دو برنامه با وجود اینکه از تبلیغات کمتری برخوردار بودند اما تبدیل به یکی از بهترین برنامه های جشنواره از روز اول تا روز ششم شدند که با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه رو شد.

آذری ها در کنار بلوچ ها سنگ تمام گذاشتند

با توجه به حضور کم تعداد گروه های موسیقی نواحی شرکت کننده در جشنواره موسیقی اما دو گروه «عاشیقلار میشو» از آذربایجان به سرپرستی عاشیق احد ملکی و گروه «ساحل مکران» از بلوچستان با اجرای یک برنامه با کیفیت که در دو بخش پژوهشی و ملودیک برگزار شد برای مخاطبان در فرهنگسرای نیاوران سنگ تمام گذاشتند. این در حالی است که اگر ساعت و مکان جغرافیایی نزدیک به منطقه مرکزی شهر برای اجرای این بخش در نظر گرفته می شد به طور حتم مخاطبان بیشتری از این برنامه ها استفاده می کردند.

سفیران دو کشور در کنسرت «کمانه»

سفیران کشورهای پرتغال و نروژ دوشنبه شب ۲۶ بهمن ماه با حضور در تالار وحدت از کنسرت گروه پرتغالی به خوانندگی کمانه دیدن کردند. این کنسرت نسبت به دیگر برنامه های که در روز ششم جشنواره به صحنه رفت از جمعیت کمتری برخوردار بود.

مدیران خارجی قرار است فردا بیایند

طبق برنامه ریزی هایی که پیش از این از سوی ستاد برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر صورت گرفته قرار بر این است که مدیران چند فستیوال بین المللی معتبر دنیا در تهران حضور پیدا کرده و ضمن تماشای چند اجرای خارج از جشنواره از آثار جشنواره نیز دیدن کنند. تا لحظه مخابره این گزارش هنوز خبری مبنی بر عدم حضور هر یک از مهمانان منتشر نشده است.

«لارنت آبرت» از کشور سوییس و مدیر «موزه‌‌ قوم‌نگاری ژنو»، «ژوهم والکتبرگ» از کشور هلند و مدیر برنامه‌ جشنواره‌ این کشور، «آنوتنیوس ون در ایکن» از کشور بلژیک و عنوان نایب رییس بخش بین‌الملل، جاز و موسیقی الکترونیک مرکز هنرهای زیبای موسیقی بوزار، «فوزیه سعید» از اسلام آباد پاکستان و  مدیر اجرایی موسسه‌ ملی میراث محلی و سنتی این کشور، «پیر کامیل جولز» و «فرانسیس دگئورگ» از کشور فرانسه، «صوفیانه فکی» از کشور تونس، «ژوزف آیچینگر» از کشور اتریش و مدیر هنری جشنواره‌ «ان او ای» و «آیلا رزا»، مهمانان خارجی سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی فجر هستند که از بیست و هشتم بهمن ماه تا پایان جشنواره در ایران حضور خواهند داشت.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131