علی رهبری: نینوا حسین علیزاده را با جان و دل اجرا می‌کنیم

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 3137

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

علی رهبری: نینوا حسین علیزاده را با جان و دل اجرا می‌کنیم

بعد از انقلاب نوازندگی سازهای سنتی بسیار بهتر شد

ali rahbari

موسیقی هنری ایران: مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: ما در اجرای افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر نینوا حسین علیزاده را با جان و دل می‌نوازیم و فکر می‌کنم بتوانیم ایشان را خوشحال کنیم.

 مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در خصوص اجرای قطعه «نینوا» اثر حسین علیزاده در جشنواره موسیقی فجر به خبرنگار موسیقی فارس گفت: «من با وجود این که چهل سال از حسین علیزاده دور بودم اما هنوز خاطرات چهل سال پیش را به یاد دارم. ما روزهای قشنگی را با هم در هنرستان تجربه کردیم. همان‌طور که من طی این سالیان در کشورهای مختلف حضور داشتم، حسین علیزاده هم حضوری فعال در کشورهای دیگر داشت. من شخصا از نزدیک ندیمشان اما در جریان کارهایشان بوده‌ام

وی افزود: «چند هفته پیش مرا به کنسرت آقای علیزاده در برج میلاد دعوت کرده بودند. ایشان وقتی به همراه گروه‌شان روی سن آمدند، دست گلی به همراه داشتند. من تعجب کردم که چطور گروهی که تازه می‌خواهد اجرا کند با یک دسته گل می‌آید. بعد ایشان از سن پایین آمدند تا این دسته گل را به من بدهند. من بسیار تحت تاثیر قرار گرفتیم. نباید فراموش کنید که ما بسیار به هم نزدیک هستیم و من برآمده از موسیقی سنتی هستم

علی رهبری ادامه داد: «بعد که دیدم ایشان در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کنند،‌ به فکرم افتاد که اگر من قطعه‌ای از ایشان را در جشنواره اجرا کنم، آیا آقای علیزاده این اجازه را به من می‌دهند یا خیر؟ به هرترتیب ایشان اعلام کرده بودند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند. اما تا من این موضوع را مطرح کردم، گفتند که اگر آقای رهبری باشند، مهم نیست و می‌توانیم در جشنواره اجرا کنیم. برای من باعث افتخار است که دوباره با علیزاده کنار هم هستیم. در حال حاضر هم مشغول این فکر هستم که «نینوا» را به همراه ارکستر سمفونیک در شانگهای چین اجرا کنیم

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره ویژگی‌های «نینوا» نیز گفت: «این قطعه علاوه بر اینکه یک اثر ایرانی است؛ ویژه‌گی‌هایی دارد که منحصر به فرد است و در عین حال نواختن ساز نی با سبک و سیاق ما، مختص موسیقی خودمان است. من مدت‌ها به دنبال یک قطعه «ایرانی» می‌گشتم. ببینید بسیاری از قطعاتی که گفته می‌شود «ایرانی» هستند، چندان هم ویژگی‌های این نوع موسیقی را ندارند. وقتی هم که این قطعات در برابر مخاطبان خارجی اجرا می‌شود،‌ آنها می‌فهمند که همان موسیقی خودشان است که تنها رنگ‌آمیزی متفاوتی دارد. به اعتقاد من از بعد از انقلاب نوازندگی سازهای سنتی بسیار بهتر شده؛ البته که این به حمایت‌های دولتی برنمی‌گردد و هر اتفاقی که افتاده، حاصل زحمت‌های اساتید موسیقی ایران است. ما در اجرای جشنواره قطعه ایشان را با جان و دل می‌نوازیم و فکر می‌کنم بتوایم ایشان را خوشحال کنیم

وی درباره رپرتوار اجرای افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر گفت: «دالیبور کاروای ویولنیست مطرح در ادامه اجرای افتتاحیه کنسرتو بروخ را ‌می‌نوازد. اما دیگر اتفاق مهم این کنسرت این است که ارکستر سمفونیک تهران «سمفونی فانتاستیک» ساخته هکتور برلیوز را اجرا می‌کند. این از قطعاتی است که هر رهبر و هر ارکستری از اجرای آن می‌ترسد چرا که قطعه بسیار دشواری است و قطعه‌ای است که عظمت دارد. این سمفونی حدود 40 سال پیش در تهران اجرا شد که خود من هم در سالن حضور داشتم. اما 50-60 در صد ارکستر آقای مشکات را نوزاندگان خارجی تشکیل می‌دادند. اما امروز تمام نوازندگان ارکستر ایرانی هستند. ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر، مجموعا 5 اجرا را مدیریت می‌کند که خوشبختانه استقبال زیادی هم از این اجراها شده است

علی رهبری در پایان گفت: «آخرین کنسرتی که رهبری کردم، به مهرماه برمی‌گردد و بعد از 5 ماه است که خودم مجدا وظیفه رهبری را برعهده دارم. این قولی بود که من به رسانه‌ها و مردم دادم و گفتم که طی سالیان گذشته کسانی که مسولیت ارکستر را برعهده داشته‌اند،‌ارکستر را منحصر به خودشان کرده‌اند. اما من گفتم که ارکستر سمفونیک نباید ارکستر علی رهبری باشد. اگر خود من رهبری کنم نفع مالی برای من دارد؛ چرا که به من بر اساس رهبری هر اجرا دستمزد تعلق می‌گیرد. یعنی من هرچه بیشتر رهبری کنم، بیشتر حقوق می‌گیرم. من به قولی که فروردین ماه داده بودم عمل کردم. آخرین اجرای من با ارکستر هم به اجرای کارمینابورانا در مهر ماه برمی‌گردد که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند»

نوزدهم بهمن نود و چهار

 

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131