سروش قهرمانلو: راک ایرانی به زبان فارسی بی‌توجه است

Posted in گفت و گوهای ویژه بازدید: 144

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سروش قهرمانلو: راک ایرانی به زبان فارسی بی‌توجه است

سروش قهرمانلو: راک ایرانی به زبان فارسی بی‌توجه است

سروش قهرمانلو: راک ایرانی به زبان فارسی بی‌توجه است
سروش قهرمانلو: راک ایرانی به زبان فارسی بی‌توجه است

خاطراتی از استاد ذوالفنون

سروش قهرمانلو، خواننده و نوازنده سه تار الکتریک گروه «نیوش» در تشریح تازه ترین فعالیت های این گروه موسیقی از کم توجهی موسیقی راک ایرانی به زبان و ادبیات فارسی انتقاد کرد.

سروش قهرمانلو خواننده و نوازنده گروه موسیقی «نیوش» که چندی پیش کنسرتی را در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار کرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت های این مجموعه بیان کرد: گروه موسیقی «نیوش» به سرپرستی آرش قهرمانلو بعد از کنسرت ۱۶ بهمن ماه که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد، برنامه ریزی هایی برای برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان ها دارد که اوایل سال آینده جزییات آن اطلاع رسانی می شود. به هر حال ما طی این مدت تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با به کار گیری سازهای ایرانی و الکترونیک تلفیقی میان موسیقی ایرانی و موسیقی راک ایجاد کنیم.  

وی با بیان اینکه موسیقی سنتی هنوز معنی نشده است، توضیح داد: من بر این باورم مشکل ما تعریف ژانر در موسیقی است. به عنوان نمونه وقتی ما می گوییم «موسیقی سنتی» آیا آن  موسیقی که به عنوان موسیقی سنتی عنوان می کنیم، منظور موسیقی استاد صبا است؟ درصورتی که ما می دانیم استاد صبا در موسیقی عصر خود پیشرو بود. به هر حال در ایران هنوز ژانر موسیقی هایی همچون راک مساله ساز و مبهم است در حالیکه از نظر من ژانر موسیقی راک در ایران هنوز شناخته نشده است.

قهرمانلو که با نوازندگی سازی موسوم به «سه تار الکتریک» مدتی است مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار گرفته است درباره موسیقی تلفیقی و قطعات تلفیقی گروه «نیوش» اظهار کرد: کسی که کار تلفیقی انجام می دهد باید به تئوری موسیقی واقف باشد و اگر دو تئوری موسیقی با هم به گفتگو بنشیند موسیقی تلفیقی به وجود می آید. درباره موسیقی گروه «نیوش» هم باید بگویم رنگ آمیزی قطعات این اجرا با فرم راک اجرا شده است مثلا ربع پرده با گردش ملودی خاص موسیقی ایرانی در قطعات وجود دارد. این را یک موزیسن غربی با شنیدن قطعات به خوبی متوجه می شود. من به خاطر دارم وقتی رییس فیلارمونیک کلن قطعاتی از گروه ما را طی یک کنسرت در خارج از کشور شنید، به من گفت «من راک دهه شصت با لحن ایرانی می شنوم» پس مشخص است که توانسته ایم به هدفمان نزدیک شویم.

سروش قهرمانلو، خواننده و نوازنده سه تار الکتریک گروه «نیوش» در تشریح تازه ترین فعالیت های این گروه موسیقی از کم توجهی موسیقی راک ایرانی به زبان و ادبیات فارسی انتقاد کرد.

سروش قهرمانلو خواننده و نوازنده گروه موسیقی «نیوش» که چندی پیش کنسرتی را در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار کرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت های این مجموعه بیان کرد: گروه موسیقی «نیوش» به سرپرستی آرش قهرمانلو بعد از کنسرت ۱۶ بهمن ماه که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد، برنامه ریزی هایی برای برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان ها دارد که اوایل سال آینده جزییات آن اطلاع رسانی می شود. به هر حال ما طی این مدت تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با به کار گیری سازهای ایرانی و الکترونیک تلفیقی میان موسیقی ایرانی و موسیقی راک ایجاد کنیم.  

وی با بیان اینکه موسیقی سنتی هنوز معنی نشده است، توضیح داد: من بر این باورم مشکل ما تعریف ژانر در موسیقی است. به عنوان نمونه وقتی ما می گوییم «موسیقی سنتی» آیا آن  موسیقی که به عنوان موسیقی سنتی عنوان می کنیم، منظور موسیقی استاد صبا است؟ درصورتی که ما می دانیم استاد صبا در موسیقی عصر خود پیشرو بود. به هر حال در ایران هنوز ژانر موسیقی هایی همچون راک مساله ساز و مبهم است در حالیکه از نظر من ژانر موسیقی راک در ایران هنوز شناخته نشده است.

قهرمانلو که با نوازندگی سازی موسوم به «سه تار الکتریک» مدتی است مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار گرفته است درباره موسیقی تلفیقی و قطعات تلفیقی گروه «نیوش» اظهار کرد: کسی که کار تلفیقی انجام می دهد باید به تئوری موسیقی واقف باشد و اگر دو تئوری موسیقی با هم به گفتگو بنشیند موسیقی تلفیقی به وجود می آید. درباره موسیقی گروه «نیوش» هم باید بگویم رنگ آمیزی قطعات این اجرا با فرم راک اجرا شده است مثلا ربع پرده با گردش ملودی خاص موسیقی ایرانی در قطعات وجود دارد. این را یک موزیسن غربی با شنیدن قطعات به خوبی متوجه می شود. من به خاطر دارم وقتی رییس فیلارمونیک کلن قطعاتی از گروه ما را طی یک کنسرت در خارج از کشور شنید، به من گفت «من راک دهه شصت با لحن ایرانی می شنوم» پس مشخص است که توانسته ایم به هدفمان نزدیک شویم.

این خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به محتوای موسیقایی اجراهای گروه «نیوش» که طی ماه های گذشته با واکنش های متفاوتی از سوی مخاطبان مواجه شده بیان کرد: ریتم هایی که در موسیقی نیوش به کار رفته است، ریتم های ایرانی با آکسنت های متفاوت است. البته یک اتفاق دیگر هم در حوزه کلام برای موسیقی راک ایرانی افتاده است. اینکه این نوع موسیقی راک، ایرانی نیست، زیرا آکسنت های زبان فارسی براساس آکسنت های موسیقی غربی تغییر کرده است و مخاطب باید دقت کند خواننده چه چیزی را می گوید، یعنی احترامی برای زبان فارسی در موسیقی راک ایرانی قائل نشده است. در حالی که در موسیقی گروه «نیوش» آکسنت های موسیقی غربی براساس زبان فارسی تغییر کرده است. درواقع کلمات ابزار هستند و ما مفهومی را باید به مخاطب برسانیم، نه اینکه مخاطب به این فکر کند، کلمات چه می گویند.

قهرمانلو که طی سال های گذشته از محضر استاد جلال ذوالفنون بهره مند بود در پاسخ به این پرسش که اگر زنده یاد ذوالفنون در قید حیات بود چه واکنشی برابر موسیقی ارائه شده توسط گروه «نیوش» داشت، تاکید کرد: یکی از آرزوهای من این بود که استاد ذوالفنون زنده بود و در کنسرت های ما حضور پیدا می کرد. من به خاطر دارم، روزی با استاد ذوالفنون اثر «غزل» کیهان کلهر را بار ها گوش دادیم و استاد بعد از آن نیم ساعت سه تار با لحن هندی زد. من روزهایی را به یاد دارم که با استاد ذوالفنون ساعت ها  «پینک فلوید» و «لد زپلین» گوش می دادیم. او به ژانر های مختلف موسیقی علاقمند بود و خیلی دوست داشت. از این رو مطمئن هستم که اگر زنده بود حتما به کنسرت ما می آمد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131