پاپ در جشنواره فجر جدی نیست/لزوم حضور آلبوم اولی‌ها

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گوهای ویژه بازدید: 138

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پاپ در جشنواره فجر جدی نیست/لزوم حضور آلبوم اولی‌ها

پاپ در جشنواره فجر جدی نیست/لزوم حضور آلبوم اولی‌ها

پاپ در جشنواره فجر جدی نیست/لزوم حضور آلبوم اولی‌ها
پاپ در جشنواره فجر جدی نیست/لزوم حضور آلبوم اولی‌ها

یک منتقد معتقد است که در جشنواره موسیقی فجر نسبت به بخش پاپ نگاه جدی وجود ندارد.

رضا مهدوی - نوازنده سنتور و منتقد حوزه موسیقی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ژانرهای مختلف موسیقی باید در جشنواره فجر حضور داشته باشند، اما در این‌باره باید اعتباربخشی و جایگزینی هر کدام از این‌ها به‌درستی انجام شود.

او ادامه داد: اولویت جشنواره با موسیقی اصیل ایرانی و در ادامه، با موسیقی‌ای است که تفکربرانگیز باشد. اولین هدف جشنواره موسیقی فجر، جشن گرفتن پیروزی انقلاب اسلامی و هدف دوم آن الگوسازی، نمونه‌آفرینی و سیاست‌گذاری برای موسیقی سال بعد کشور است، یعنی یک نگاه فستیوال‌گونه باید باشد که مردم وقتی آن را می‌بینند، بتوانند از موسیقی کل کشور جمع‌بندی داشته باشند.

مهدوی با بیان این‌که جشنواره فقط نباید محل ورود چهره‌های سرشناس باشد، گفت: این‌گونه افراد برای خود درآمدزایی دارند. دولت باید حمایت کند و برای افرادی که تجربه‌های اول‌شان را پشت سر می‌گذارند، سالنی را اختصاص دهد، همان‌طور که در جشنواره فیلم فجر، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان فیلم اولی حضور دارند، آلبوم اولی‌ها نیز باید در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشند؛ اما این کار در جشنواره سال گذشته انجام نشده است.

او با اعتقاد به این‌که باید برای ژانرهای پاپ و فیوژن جشنواره‌های اختصاصی برگزار شود، اظهار کرد: اسم چنین جشنواره‌ای می‌تواند «جشنواره پاپ به شرط سلامت» باشد. اگر این جشنواره‌ها در طول سال برگزار شوند، منتخبان آن‌ها می‌توانند به جشنواره فجر بیایند. متاسفانه متولیان جشنواره فجر فکر می‌کنند که تافته جدابافته هستند و از خرد جمعی استفاده نمی‌کنند. یک یا دو نفر درباره حضور افراد و ژانرها در این جشنواره تصمیم می‌گیرد.

این منتقد حوزه موسیقی گفت: بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر به‌صورت جنبی وارد شده و اتفاقا از نگاه مدیران و برگزارکنندگان اصلی‌ترین بخش است، زیرا برای برگزارکنندگان درآمدزایی دارد. فکر می‌کنم به این بخش به‌صورت جدی نگاه نمی‌شود، در حالی که باید این اتفاق بیفتد، زیرا نیاز جامعه چنین ایجاب می‌کند.

مهدوی در پاسخ به این پرسش که نگاه برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر در حوزه پاپ تا چه اندازه کارشناسانه است؟ اظهار کرد: هر مدیری معتقد است که کارشناسانه برخورد می‌کند؛ اما در طول این سال‌ها تجربه نشان داده که نگاه‌ها کاملا سلیقه‌ای است یا اگر نگاهی کارشناسانه است، یک نگاه همیشه غالب با افکار ثابت است که نمی‌خواهد به‌روز شود. این نگاه گیشه‌ای، کلیشه‌ای بیلان‌سازی است، به همین دلیل جشنواره موسیقی فجر ایستاست و پویایی ندارد.

او با اعتقاد به این‌که جشنواره موسیقی فجر هیچ‌گاه بین‌المللی نبوده است، تصریح کرد: جشنواره موسیقی فجر در این سال‌ها نتوانسته بین دولت‌ها و ملت‌ها، منتخبانی داشته باشد که در کنار یکدیگر عرض‌اندام کنند، تبادل فرهنگی انجام دهند و جایزه این جشنواره برای خارجی‌ها مهم باشد. این جشنواره حتی بین ایرانی‌ها نیز قابل توجه نیست.

وی ادامه داد: جایزه «باربد» که سال گذشته اولین دوره آن در جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، در میان هنرمندان ایرانی طرفدار ندارد. پیش از انقلاب، آزمون باربد با حضور استادانی مانند علی تجویدی برگزار می‌شد که اعتبار زیادی داشت و امضای آن مانند مدرک دکتری بود.

این موسیقیدان گفت: متاسفانه موسیقی کشور ما با این بی‌برنامگی‌ها درجا می‌زند، در حالی که می‌تواند تاثیرگذار باشد. چهره‌های جوان و پر از خلاقیت موسیقی کشور، انگیزه حضور در جشنواره را ندارند. باید برای حضور تمام افراد با استعداد و خلاق در جشنواره موسیقی فجر برنامه‌ریزی شود تا این جشنواره پویایی لازم را پیدا کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131