چاوشی: قطعا با سنتوری٢ همکاری نخواهم کرد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گوهای ویژه بازدید: 264

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

چاوشی: قطعا با سنتوری٢ همکاری نخواهم کرد

چاوشی: قطعا با سنتوری٢ همکاری نخواهم کرد

چاوشی: قطعا با سنتوری٢ همکاری نخواهم کرد
چاوشی: قطعا با سنتوری٢ همکاری نخواهم کرد

در حالی ‌که محمدرضا شریفی‌نیا از حضور محسن چاوشی در «سنتوری٢» خبر داده بود، این خواننده اعلام کرد که قطعا با داریوش مهرجویی در سنتوری٢ همکاری نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «همان زمان که خبر رسید «سنتوری٢» قرار است ساخته شود، همه فورا حواشی نخستین «سنتوری» مهرجویی را تداعی کردند؛ وقتی قرار بود «علی سنتوری» باشد و نشد؛ وقتی پوستر آن تعویض شد؛ وقتی اسم فیلم تغییر کرد؛ وقتی بهرام رادان رودرروی خانم بازیگری که با حواشی مختلف به آنسوی مرزها رفته، بازی کرد؛ وقتی خبر از لغو مجوز اکران به گوش رسید؛ وقتی سی‌دی آن به شکل غیر مجاز کنار خیابان رسید و در نهایت وقتی همه با صدای مردی آشنا شدند که امروز سوپراستار موسیقی پاپ ایران است.

محسن چاوشی البته پیش از آن هم آلبوم‌های مختلفی را کار کرده بود اما هنوز مجوز رسمی فعالیت نداشت. برای همین هم وقتی اعلام کرد در «سنتوری٢» نخواهد خواند، داریوش مهرجویی را برآشفت. مهرجویی قرار بود «سنتوری ٢» را کلید بزند، منتها این‌ بار خبر رسید رادان نمی‌آید، خانم بازیگر مربوطه که قاعدتا نیست و مهم‌تر از همه چاوشی هم دیگر قصد خواندن برای او را ندارد. رقمی که اعلام شده بود، بسیار بالا بود و مهرجویی با تندی از قدرنشناسی چاوشی یاد کرد. در هر حال او مسبب فعالیت قانونی چاووشی شده بود اما دلخوری خواننده هم بی‌توجیه نبود.

در زمان پخش نخستین «سنتوری» جفاهایی دیده بود که حالا شاید اوضاع را برای کین‌خواهی مساعد می‌دید. به گفته خودش حتی یک بلیت هم برای او نفرستادند و مهرجویی در کوران اکران‌ و حواشی این فیلم رفته بود و خواننده‌اش را تنها گذاشته بود. بهرام رادان هم نیامد تا در نهایت حامد بهداد اعلام کند که در این پروژه او با مهرجویی همراه خواهد بود. تمام اینها در مقابل تغییر نامی که شکل می‌گرفت،‌ چندان مهم نبود. «سنتوری ٢» قرار بود با نام «سنتوری، مرد پاییزی» کلید بخورد که با نبود چاووشی چه اهمیت داشت؟ هیچکس دیگر کنار مهرجویی نبود. رقمی هم که چاوشی برای حضور در این فیلم اعلام کرده بود، برای کارگردان گران آمده بود. وقتی چاووشی اعلام کرده بود، ٥٠٠‌میلیون تومان برای حضورش در «سنتوری٢» خواهد گرفت، مهرجویی گفته بود: «اعتقاد دارم محسن چاوشی بسیار نامرد و قدرنشناس است و هنوز دلخوری‌ام از چاوشی برطرف نشده. من با اعتبار خودم برای او مجوز گرفتم و برایش همه‌ کار کردم و در انتها آن جواب را از این خواننده گرفتم

چاوشی در تقابل با این واکنش تند و خشمگین مهرجویی سکوت کرد اما چند ماه بعد بالاخره اوایل ‌سال ٩٥ به حرف آمد و در گفت‌وگو با «موسیقی ما» این تندی را بی‌جواب نگذاشت: «کسی صاحب سینما نیست که من بخواهم به خاطر مشکلاتم با یک کارگردان از سینما دلگیر شوم. جواب ندادن من به حرف‌های آقای مهرجویی هم از سر جواب نداشتنِ من نبود، اصلا و ابدا. می‌توانستم برای بندبند حرف‌های تندی که ایشان درباره من زدند، جواب‌های مناسبی داشته باشم، البته توهین‌های ایشان هم متوقف شود اما ترجیح دادم به حرمت نام «داریوش مهرجویی» و سن‌وسالی که دارد، سکوت کنم و بیشتر به این موضوع دامن نزنم. بالاخره ایشان اخلاقی دارند و من هم اخلاقی. ادامه دادن به این کشمکش‌ها زشت است و در شأن نام یک هنرمند نیست

ساز مخالف

هر چند به نظر می‌رسید کنش‌ها و واکنش‌ها آن قدری تند بوده باشد که این ساز دیگر با هیچ مضرابی کوک نشود اما رفته‌رفته موضع مهرجویی متعادل‌تر شد. گویا پشت پرده خبرهایی بود. او این‌ بار مهربانانه سخن می‌گفت و در کمال ناباوری ما، از حضور احتمالی چاوشی خبر می‌داد. مهرجویی این‌ بار امیدوار به بازگشت خواننده سوپراستارش بود: «به نظر من چاوشی حس قوی و خیلی قشنگی دارد که باید ویژه‌اش کرد و من فکر می‌کنم انرژی‌های من و چاوشی با هم جور است و می‌توانیم با همدیگر کارهای خوبی انجام دهیم. امیدوارم این شایعات و این حرف‌های دروغینی که منتشر شد، اثری روی رابطه ما نگذارد و بتوانیم در «سنتوری٢» باز هم با هم کار کنیم

البته این مهر و دست دوستی باز هم با دفع و طرد مواجه شد و محسن چاوشی مجددا اعلام کرد، با این پروژه همکاری نخواهد کرد. آقای کارگردان هم احتمالا برای فاصله گرفتن از جو ناراحت‌کننده موجود یا به انگیزه آن چه در ادامه خواهیم آورد، رفت سراغ تئاتر. پروژه «غرب واقعی»‌ اواخر سال گذشته کلید خورد. این‌ بار البته نه پشت دوربین که روی صحنه با بازی جمیله فردین، امین حیایی، امیرعلی دانایی‌فر و... در کنار این پروژه، مهرجویی در کار نوشتن هم بود. مثل سابق رمان‌هایی می‌نوشت که این‌ بار رسیده بود به «آن رسید لعنتی». «لعنتی» دوباره در دایره واژگان مهرجویی تکرار می‌شد. او پیش از اینها هم رمانی نوشته بود با عنوان «به خاطر یک فیلم بلند لعنتی». بعد از آن «در خرابات مغان» را چاپ کرد و بعد هم که در نمایشگاه فیلم امسال رسید به «آن رسید لعنتی» همچنان اما همه از او درباره «سنتوری٢»‌ می‌پرسیدند تا جایی که کارگردان در نمایشگاه کتاب عنوان کرد، کاش خبرنگاران برای ادبیات هم فرصتی بگذارند و درباره کتاب‌هایش با او صحبت کنند. هر چند این اعتقاد درست به نظر می‌رسید اما خب روزنامه‌نگاران و اهالی فرهنگ برای آثار نوشتاری او هم اهمیت قایل بودند. اهمیتی البته نه به اندازه آثار سینمایی او چون به نظر می‌رسید کارگردان رفته‌رفته سمت و سوهایی می‌گیرد که چندان با مذاق مخاطب آثار پیشینش سازگار نیست. شاید هم به خاطر همین‌ها بود که مهرجویی دوباره می‌خواست روزگار «سنتوری» را دوباره زنده کند. مضراب را دست بازیگرش بدهد تا پشت صحنه چاوشی دوباره بخواند: «تنها تویی سنگ صبور

خونه سرد و سوت و کور

توی شبات ستاره نیست

موندی و راه چاره نیست...»

ساز ناکوک موافق

به این ترتیب روزگار «سنتوری ٢» همچنان به کام مهرجویی نبود تا این‌ که روز چهارشنبه سازی دیگر کوک شد. محمدرضا شریفی‌نیا که حالا به این پروژه اضافه شده بود، پیش از اینها هم حدود یک‌دهه در کنار این کارگردان بود. خیلی‌ها از او با عنوان پیش‌برنده کارهای گره‌ خورده در سینما یاد می‌کنند. شاید دور از انتظار هم نباشد. چون شریفی‌نیا به دیباچه گفت: «بله حتما برمی‌گردد. آقای چاوشی جزو اصول کار است. مگر می‌شود او نیاید؟ اصلا خودش خواهد آمد

بعد هم پرده از ماجرایی برداشت که هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست. شریفی‌نیا در ادامه به دیباچه گفت: «شاید اینها یک نوع تبلیغات باشد. بالاخره باید چهار تا حرف زده ‌شود که برای فیلم جو درست شود. چه اشکالی دارد؟ نگران هم نباشید این حرف‌ها بخشی از تبلیغات فیلم است. مهرجویی و چاوشی با هم رفیق‌اند. شما چرا خام می‌شوید؟»

تکذیب چاوشی

بعد از آن‌ که شریفی‌نیا اظهارنظرهایش را درباره سنتوری ٢  مطرح کرد، به نظر می‌رسید به احتمال فراوان ماجرا آن‌ طور که شریفی‌نیا گفته به قول معروف سیاه‌بازی و تبلیغات‌بازی عوامل این فیلم نباشد. ماجرا احتمالا برگردد به ایجاد یک جو تازه؛ جوی که شریفی‌نیا این بار خود آن را ساخته است. بعد از پیگیری «شهروند» بالاخره چاوشی به مسأله واکنش نشان داد. او در متنی که به‌ طور اختصاصی در اختیار روزنامه شهروند قرار داد، حضورش در «سنتوری٢» را قویا تکذیب کرد و بعد از مدت‌ها سکوت درباره همکاری با داریوش مهرجویی زبان به گلایه گشود.

می‌خواهند مرده خودشان را به نام من زنده کنند

چاوشی در پاسخ به «شهروند» درباره خبرهایی که روز گذشته منتشر شد، گفت: نمی‌دانم چرا این ماجراها تمامی ندارد. به من فحش دادند، گفتند بی‌چشم و رو هستم. گفتند نامردم؛ بی‌معرفت هستم و رویم را با آوردن خواننده‌های دیگر کم می‌کنند. بعد می‌گویند شوخی کردیم و همه‌اش بازی تبلیغاتی بود؟ تا امروز شما بروید و بگردید یک کلمه درباره آقایان حرف نادرست و زشتی به زبان آورده‌ام؟ نه. ولی دیگر از حدش گذشته است. در کشور ما وضع طوری است که اگر کسی حرف نزند، فکر می‌کنند حرفی ندارد و عرصه باز می‌شود که همه طرفه به او بتازند. بعضی دوستان مشخص است چه نفعی از آوردن اسم من نصیبشان می‌شود که دایما در حال ساختن کلاهی از این نمد هستند. هزار بار ابراز امیدواری کردم که آقای مهرجویی و دست‌اندرکاران فیلم سنتوری موفق باشند، ولی گویا اشتباه می‌کردم. من نه با آقای شریفی‌نیا، نه با هیچ‌کس دیگری صحبتی نکرده‌ام. محسن چاوشی نه بمب تبلیغاتی است و نه کسی که بخواهند از او استفاده یا بهتر است بگویم سوءاستفاده کنند. وسیله شوخی و خنده و سیبل فحاشی‌های هیچ‌ کس هم نیست. کارهای بسیار مهم‌تری از این حرف‌های خاله‌زنکی و پوچ دارم. این خبر که به نقل از آقای شریفی‌نیا منتشر شد، حاصل شیطنت است و کاملا از آن بی‌اطلاع هستم. باقی ماجرا را باید از آن رسانه که این خبر را منتشر کرده، بپرسید یا از آقای شریفی‌نیا. این هزارمین‌ بار است که اعلام می‌کنم با سنتوری ٢ همکاری نخواهم کرد و فکر می‌کنم کافی است دیگر آقایان نخواهند مرده‌ خودشان را به اسم من زنده کنند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131