صدا و سیما و موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 355

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


صدا و سیما و موسیقی

در یکی دو دهه اخیر بحث موسیقی و مواجهه صداوسیما با آن ازجمله مسایلی بود که همیشه محل مناقشه اهل فکر و نظر بوده، هست و خواهد بود. از یک سو، گروهی از نخبگان فکر و فرهنگ، هم رسانه تلویزیون و البته کمتر رادیو را به عنوان رسانه ای جدی نمی نگریستند و از سوی دیگر انتظار داشتند که این رسانه بیشتر حوزه نخبگان را پوشش دهد. گذری بر موسیقی دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نشان می دهد که رویکرد تلویزیون در حوزه موسیقی، بیشتر نخبه گرا بوده است. یک علت این رویکرد، باز می گشت به سیاست هایی که از سوی مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز حوزه هنری در موسیقی، بنا گذاشته می شد و بخش دیگر و مهم تر، فراهم نبودن بسترهای اجتماعی این پدیده بود که ازجمله مهم ترین آنها، همانا جنگ هشت ساله تحمیلی بود. جنگ با خود انواعی از موسیقی، به خصوص موسیقی سرود و رزمی را پدید آورد و فرصتی چندین ساله پس از جنگ لازم بود تا اندک اندک بسترهای اجتماعی توجه به موسیقی پاپ فراهم شود. و این البته صورت طبیعی ماجرا بود که هر کشوری پس از جنگ، نیازمند تنفسی است تا بتواند در عرصه های دیگر زندگی، گام های جدی تری بردارد. از سوی دیگر، موسیقی سنتی هم به جهت نبود رقیبی جدی و تاثیرگذار، چه در حوزه اقتصاد موسیقی (مثل تولید و عرضه نوار و اجرای کنسرت) و چه در ماهیت موسیقی، یکه تاز میدان بود. همین یکه تازی سبب شد تا هنرمندان این نحله موسیقایی، بیش از آنکه به دنبال ارتقای کیفی کار خود باشند، به تکرار کارهای گذشتگان روی آورند و درنهایت فصلی از موسیقی ایران به بازخوانی و تکرار آثار چهره های شاخص گذشته اختصاص یافت. در این وضعیت، ابتکارات و ابداعات کمتر مجال بروز پیدا کرد و جز اندک هنرمندانی که پیش از این نیز بی توجه به حرکت های دیگران، کار خودشان را می کردند، بقیه اهل موسیقی سنتی در گردابی از تکرار و تقلید فروافتادند و به تعبیری فروخسبیدند. بازار غیرمجاز موسیقی، که عمدتا محل عرضه آثار تولیدی خوانندگان پاپ مقیم اروپا و آمریکا بود، نیز اندک اندک راه خود را به بازار داخل کشور باز می کرد و می رفت که فضایی متفاوت برای خود ایجاد کند که البته به اعتقاد برخی از کارشناسان موسیقی این فضا را ایجاد کرد. در چنین فضایی که بازار تقاضای موسیقی کشور، به خصوص موسیقی جوان پسند و پاپ، به دنبال کالای مناسب خویش بود، بخشی از دست اندرکاران موسیقی که فریدون شهبازیان نیز ازجمله آنها بود،  به صرافت جریان سازی موسیقی پاپ داخل کشور افتادند. این جریان، البته پیش از این هم با کارهای حسام الدین سراج، علیرضا افتخاری و عبدالحسین مختاباد، در سال های ابتدایی دهه هفتاد آغاز شده بود. این سه تن به خصوص مختاباد و سراج با استفاده از تم ها و ملودی های آشنای موسیقی محلی و سنتی (به خصوص فضاهای ریتمیک و شادی آفرین ترش) نمایندگان دوران گذار موسیقی سنتی به پاپ شناخته می شوند. اما از سال هفتاد و چهار و با برخی آهنگ هایی که فریدون شهبازیان، بابک بیات و ناصر چشم آذر ساختند و نیز ظهور خوانندگانی چون خشایار اعتمادی، محمد اصفهانی، قاسم افشار، علیرضا عصار و برخی آهنگسازان، چون فؤاد حجازی، موسیقی پاپ وارد فاز تازه ای شد. از همین زمان بود که صداوسیما همزمان گسترش شبکه های تلویزیونی و رادیویی را جزو سیاست های اصلی و درازمدت خود قرار داد. رادیو پیام راه اندازی شد و اندک اندک به رسانه ای برای پخش موسیقی تبدیل شد، مدتی بعد، رادیو فرهنگ بخش عمده ای از برنامه های خود را به تجزیه و تحلیل موسیقی، به خصوص موسیقی سنتی اختصاص داد و همزمان در برخی شبکه های تلویزیونی برنامه های مستقل موسیقی ساخته و از شبکه ها پخش شد. امروزه موسیقی پاپ تولید داخل بخشی اعظم از فضای موسیقایی رسانه های صوتی تصویری را به خود اختصاص داده است.

از همشهری

بیست و سوم آبان ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131