بتهوون، غول رنج و سلطان موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 412

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بتهوون، غول رنج و سلطان موسیقی

واحد مرکزی خبر، جام جم: لودویگ وان بتهوون، غول رنج و سلطان موسیقی کلاسیک بر بام کاخی نشست که دیوارهای بنایش را موتزارت و پایه های آن را باخ و زمین آن را ویوالدی پی نهاده و گسترده بودند. اوجی پرعظمت در فرازنای موسیقی کلاسیک جهان. لودویگ، پسری که در کودکی برای دلخوشی اشراف بر پشتی اضافه ای که روی صندلی پیانو می گذاشتند، می نشست تا انگشتان کودکانه اش کاملا بر ساز مسلط باشد. بزرگمردی شد که در پیری به علت ناشنوایی دیگر حتی موسیقی خود را نیز با گوش ظاهر نمی شنید. نهایت استحکام در هارمونی، همراه با کمال در اصول کلاسیک آن وقتی با یک حس رقیق ملودیک و شفافیت ذهنی یک ایده انقلابی همراه باشد، طبعا موسیقی بتهوون است. نواندیشی در نگاه به فرم سونات برای پیانو فقط از چنین اندیشه ای برمی آمد. بسیاری از قوی ترین قطعات بتهوون برای مردم عام جذبه خاص دارد و برانگیزاننده حس قدرت، تهور و همنوع گرایی همراه با حس رقیق عشقی نافرجام و دلبری گریزپای و کودک مآب که وصالش متصور نیست. اینها همه حس موسیقی بتهوون است. مردی که به سبب ناکامی های بسیارش در زندگی و تصویرگری این همه ناکامی و نگاه ارزشمندش به زندگی، غول رنج لقب یافته است و موسیقیدان های کلاسیک، او را استادی برای همه زمانها یا استاد بی زوال توصیف می کنند. تمامی دانشجویان پیشرفته موسیقی، اسلوب های ارکستر و هارمونی آمیخته با ملودی را از آثار بتهوون یاد می گیرند. فورالیز: عشقی کودکانه و نافرجام. سونات مهتاب: رنج درد و تنهایی زیر نور ماه. پاته تیک: غم به آرامی آسمان و دریایی بی تموج. سمفونی پنج:عظمت و لشکرکشی ارتشی ارکسترال. و در آخر، سمفونی نه، همخوانی و همنوایی برای آرمانی مشترک که البته توسط بتهوون، اسم ناپلئون از بالای آن خط خورد. (توضیح این که: این سمفونی برای تقدیم به ناپلئون ساخته شد، اما هنگامی که بتهوون در ورای کشورگشایی های آن سردار فرانسوی، هدفی جز زیاده طلبی و غیره ندید، این جاودانه اثر را به بزرگمردی تقدیم کرد که دنیا را سرانجام نجات خواهد داد و امورات انسان را اصلاح خواهد کرد.)

هفتم آذر ماه هشتاد و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131