موسیقی دانان ایران ١٢⁄۵

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 427

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موسیقی دانان ایران

زمستان سال هشتاد و یک در دانشگاه فردوسی مشهد سمیناری توسط واحد موسیقی این دانشگاه برگزار گردید که در آن از یکی از بهترین تنبک نوازان کشورمان، دعوت به عمل آمده بود تا در مورد سبکهای مختلف تنبک نوازی به ایراد سخنرانی بپردازد. اما متاسفانه قسمت کمی از سخنرانی ایشان در مورد شیوه ها و سبکهای تنبک نوازی بود. شاید دوستان بپرسند پس ایشان راجع به چه چیزی صحبت می کردند؟ این عزیز که به حق از تنبک نوازان بزرگ ایران است، قسمت عمده سخنرانی خود را به حرف و حدیث و ... از اساتید موسیقی از جمله زنده یاد ناصر فرهنگفر، استاد شهناز، محمد اسماعیلی، شجریان و ارشد تهماسبی اختصاص داد. ( لازم به ذکر است که نوار سخنرانی ایشان در واحد موسیقی دانشگاه فردوسی مشهد موجود است). .... دوستان گرامی به این لحن صحبت چه می توان گفت جز اینکه "جای آن است که خون موج زند در دل لعل، زین تغابن که خزف می شکند بازارش". ولی آیا فقط این فرد است که در مورد همکاران خود چنین صحبت می کند؟ یقینا جواب منفی است. هر از گاهی می بینیم که دو تن از موسیقی دانان به مشاجره می پردازند. که این دعواها به نشریات هم کشیده می شود. ولی اجازه بدهید از ذکر نام این عزیزان خودداری کنم تا خود به چنین فضای مسمومی کمک نکرده باشم. اما تفاوت این استاد تنبک با دیگران در این است که بقیه آقایان با افراد زنده به مشاجره می پردازند، اما ایشان یک فرد فقید را مورد خطاب قرار می دهد، کسی که دیگر دستش از این دنیا کوتاه است. به راستی وقتی یکی از هنرمندان به بقیه توهین می کند و سعی در کوچک کردن همکاران خود دارد، آیا می پندارد با این کار برای خود عزت و آبرو فراهم می کند؟ " بزرگش نخوانند اهل خرد، که نام بزرگان به خردی برد ". وقتی که همه اساتید از بی مهری ها و کاستی های موسیقی سنتی می نالند و هر روز در نشریات از این موضوع گلایه و شکایت می کنند، ما هم از این اساتید محترم می پرسیم، وقتی که متولی، حرمت امامزاده را نگه نمی دارد، چه کسی نگه دارد؟ آیا یکی از دلایل افزایش مقبولیت موسیقی پاپ نزد مردم نمی تواند همین باشد که تمام خوانندگان و نوازندگان پاپ با هر سلیقه و گرایشی حرمت خود را نگه می دارند، و حتی داخل نشریات به لوس آنجلسی ها هم اهانت نمی کنند و همواره در مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعاتی به تعریف و تمجید از هم می پردازند. منتظر اظهار نظر دوستان در این مورد هستم.

ایاز رزمجویی ( پدرام)

دوازدهم مرداد ماه هشتاد و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131