وضعیت کلی همه ما ١٢/٢

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 392

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

وضعیت کلی همه ما

از دوست عزیز جناب شوریده بسیار سپاسگذارم. مسائلی که در موسیقی ایران وجود دارد را می توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد. مشکلاتی که گفته شدند همگی از مواردی هستند که سالهاست بسیاری از موسیقی دانان در آن اتفاق نظر داشته، ولی ناخواسته هیچ قدم مثبتی در راه رفع آن بر نداشتند. چرا ما نمی توانیم به صورت جمعی یک کار را به پایان برسانیم؟ بسیاری از گروه های موسیقی در کشورمان، آغاز به کار می کنند. در میان راه افراد گروه، آنهایی نیستند که کار را آغاز کردند! چرا؟ شاید نمی توانیم اهدافمان را به خوبی مشخص کنیم. شاید نمی توانیم این هدف ها را به خوبی برای دیگری بازگو کنیم. شاید در انتخاب افراد اشتباه می کنیم. خیلی خودمانی می گویم، ما نمی توانیم گروه باشیم؟ چرا؟ مگر ما انسان نیستیم؟  خیلی ساده می گویم، مگر ما نمی توانیم تصمیم بگیریم؟ به یک مسئله هم باید توجه کرد. چرا ما نمی توانیم پشت چراغ قرمز! بایستیم؟ چرا وقتی به بانک مراجعه می کنیم، جرات درخواست بیشتر از یک مورد را از کارمندان محترم نداریم؟ به بیراهه نرفتم. خیلی ساده می گویم: تحمل ما کم شده است. نمی توانیم صبر کنیم. برنامه دراز مدت را قبول نداریم. به همین سادگی. آیا فکر کرده اید که چرا هر وقت به مسابقات مهم نزدیک می شویم، به دنبال مربی آنچنانی برای تیم ملی فوتبالمان! می گردیم؟ چون می خواهیم با زحمت کم، بیشترین سود را هم برده باشیم. فلان تیم در فلان جام مهم در آسیا، در تهران می بازد، می گوید زمین مسابقه خیس بود!، مگر تیم مقابل روی زمین دیگری بازی می کرد؟ فلان نوازنده با ساز ناکوک در استودیو! ساز می زند، از صدابردار ایراد می گیرد. مگر صدابردار مسئول کوک ساز نوازنده است. فلان آهنگساز، کاست با درجه ج! وارد بازار می کند، از وضعیت بد موسیقی گلایه دارد. نوازنده محترم سازی، بعد از اجرای یکی از بهترین کارهای موسیقی ایران در چندین سال گذشته، پس از سال ها کاستی شگفت انگیز وارد بازار می کند، و در توجیه کار درخشانش می گوید: هنرمند آنست که برای مردمش کار کند، هر چه سلیقه مردم باشد، باید همان کار را انجام داد!. آخر هنرمندی که خود را پیشرو در فرهنگ می داند و مسئول بالاتر بردن سطح آگاهی مردم است، اینگونه سخن می گوید؟ به نظر من اگر به بعضی از هنرمندان ماهی چند صد هزار تومان به عنوان حقوق بدهیم و قول عدم فعالیت از ایشان بگیریم، کاری بس بزرگ کرده ایم که حاصلش را چند سال بعد خواهیم دید. قبلا هم گفته بودم، چرا موسیقی دانان ما هنگام برگزاری جشنواره موسیقی فجر در خارج از ایران برنامه اجرا می کنند؟ آیا فهم و شعور و درک یک ایرانی که در ایران زندگی می کند، ظرفیت پذیرش آواز یا ساز فلان استاد را ندارد؟ چرا دانشجویان موسیقی ما، باید فقط عکس فلان استاد را ببینند؟ چرا استاد بزرگ مان، بی سر و صدا به ایران می آید و زود بر می گردد؟ و هزار حرف دیگر. باید شرایط را مهیا کرد. این فضا توسط خود هنرمندان بدین شکل درآمده. مگر جلوی اجرای کنسرت کسی را گرفته اند؟ مگر جلوی انتشار کاست کسی را گرفته اند؟ بزرگان آنقدر در انتشار کاست های بازاری تلاش کردند که امیدواریم هر چه زودتر روی تمامی کارها بررسی دقیق انجام شود. باید کار کرد. شرایط را می توان درست کرد، ولی با کمک همدیگر. انتظار داریم همه چیز مهیا باشد و ما فقط استفاده کنیم؟ نمی شود. ما بد عادت کرده ایم. پنجاه سال پیش گفتند ماشین ها بین لاین های خیابان عبور کنند. آیا ما فقط باید یک ماه آنهم سه سال پیش این کار را می کردیم؟ نمی شود برای این کار پلیس گذاشت. لازم است قدری هم به خودمان نظری انداخته و در کارهایمان بازنگری کنیم. در یک اجتماع همه چیز به هم ربط دارد. از سینمای درخشان! و پر سر و صدای بی ریشه و ... تا رانندگی بی توجه به قانون و از فوتبال پر ادعای بی فایده بی ارضه گرفته تا موسیقی راکد و ایستا و .... ولی باید بپذیریم که در این وضع به سر می بریم. باید با کمک مسئولین، ارگان ها و سازمان ها و از آن طرف خود مردم و هنرمندان به یک توافق و وفاق ملی برسیم تا بتوانیم کشوری با مردمی پر تلاش و فعال داشته باشیم. سازمان های دولتی برای ارائه سرویس برای ما بوجود آمده اند، حال اگر خودمان نمی خواهیم از همین امکانات هم خوب استفاده کنیم که دیگر... همیشه بیاد داشته باشیم که اگر پلیس چراغ قرمز را سر چهار راه برای جلوگیری از تصادف قرار داده، هدفش حفظ سلامتی ماست. حال اگر ما بی توجه، از آن می گذریم، دیگر نمی توانیم مدعی عواقب تخلف خود باشیم. اگر سالن کنسرت با تمام امکانات در کشور وجود دارد، و ما در خارج از ایران کنسرت می دهیم! پس دیگر نمی توانیم عدم وجود امکانات را بهانه کنیم. شاید بگویید ما فقط یک تالار وحدت را داریم. قبول، ولی چرا همان تالار هر ماه فقط پنج یا شش شب برای موسیقی آماده می شود؟ امسال بنا به گفته آقای مرادخانی، ریاست محترم مرکز موسیقی سال کار بر روی کیفیت کارهای انجام شده در عرصه موسیقی ایران است. پس، از همین حالا باید کار کرد. برای اجرا در جشنواره فجر نیاییم و دی ماه گروه ببندیم و... حرف های ساده و خودمانی من را خواندید. اگر موردی بود حتما تذکر دهید. در رفع اشتباهات، تعدد آرا و ارائه نظرات لازم است.

با سپاس

رضا کلانتری

دوازدهم اردیبهشت ماه هشتاد و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131